Single blog post

2010 internetiturunduse horoskoop

Internetiturunduse horoskoop 2010Popp teema praegu. Ennustamine on tänamatu amet, on vaid kogemuse baasil kõhutundest tuletatav oletus tulevikust. Panen ühe hingetõmbega kirja ka mõned enda mõtted, veebifirma vaatevinklist. Paljud protsessid on juba käivitunud, aga süvenevad. Sinu tähtkujust sõltumatult.

Veebifirmadest saavad loov(digi)agentuurid

Brain

Meie mätta otsast kõige suurem muutus. Minnes korra "ajas tagasi" siis 2009 oleme korraldanud kahel korral konkursi disaineri värbamiseks, üks on veel muide käimas. Need on esimesed korrad kus meile on oma CV-sid saatnud (tõsiseltvõetavad) disainerid ka reklaamiagentuuridest. Seni oli cool olla reklaamiagentuuris, nüüd on cool olla ka heas digiagentuuris. Seni on digiagentuurid olnud "väikesed it-nohikute-pundid", nüüd on balanss kiirelt muutumas. Tõsi, see pole veel kõikjal nii, aga trend on sinnapoole. Digiagentuuridesse tuleb üha enam professionaalsust. See on selge muutuste indikaator, seestpoolt vaadatuna.

Samuti on mitmed kliendid täielikult või suures osas kolinud reklaamiagentuurist veebiagentuuri. Viimasel ajal küsitakse meilt a la "kas teilt saab ka trükistele näo pähe?". Ja mis siis saab kui veebikampaanias on vaja videoklippi? Varem küsiti reklaamiagentuurist, kas "teete ka veebi?".

Point pole selles, et reklaamiagentuur on out ja digiagentuur on in, vaid esmakordselt on digiagentuuridesse hakatud tõsiselt suhtuma kui turunduspartneritesse kellel on ka loovjõud ja reaalne turunduskompetents. Seda paljuski seepärast, et enamus turundusest on kolimas võrku, see pole uudis. Lõpuks sulab reklaamiagentuuri ja digiagentuuri kontseptsioon ilmselt üheks turundusagentuuriks.

Kas traditsioonilise meedia mahud endisele tasemele üldse taastuvad on küsitav.

Eestis kerkivad esile üksikud ja luuakse liit

Esile kerkivad siiski vaid üksikud suuremad või liitunud loovagentuurid, ära kaovad paljud pisikesed või profileeruvad ümber turundusest softiarendusele, puhtalt disainile või säästuteenusele. Seda on raske uskuda, aga siiamaani on ka meie majja jõudnud arvestatava suurusega kliente Neti.ee kataloogis ringi klikkides. Absurd, kahuriga sääse püüdmine.

Oleme paari suurema veebiagentuuriga aastaid rääkinud erialase liidu loomisest, a la Eesti Veebiagentuuride Liit (EVAL) või kunagi välja pakutud Eesti Digitaalmeedia Agentuuride Liit (EDMAL). Liit loodetavasti nüüd tuleb, iseasi kas kohe ametlikult formuleeritud või esialgu omavahel regulaarselt suhtlev ringkond kes näiteks välismaa turgu ühiselt vallutama läheb. Samuti on tõenäoliselt juba 2010 Kuldmuna konkursil esimest korda tõsiseltvõetav "e-värk" omade reeglite, kategooriate jms-ga.

E-piima põlvkond kasvab peale

Tasapisi on see kätte jõudmas – noored, kes interneti emapiimaga kaasa saanud on maksejõuliseks saamas ning vananev paber-kalkulaator-fax-põlvkond hakkab taanduma.

E-piima põlvkond on alati onlines ning ta teab, et internetist saab staffi osta. Vahet pole, netist, füüsilisest poest. Praegu on Eesti üks madalama e-kaubanduse populaarsusega riike Euroopas (15% e-ostleb meil,  näiteks Saksamaal 65%).

Mitmes digiagentuuris hakkavad tööle just sellised lahedad värsked noored inimesed.

Teiselt poolt on üha enam netis ka vanema põlvkonna inimesi ning sellest on saamas neile üks peamisi vaba aja veetmise viise.

Sotsiaalmeedia rokib?

Muidugi, kõik ju räägivad sellest. Aga sotsiaalmeedia pole süllekukkunud imevahend. Hetkel on üsna lihtne: paned putka keset tühja Raekoja platsi püsti ja hakkad turistidele villaseid sokke müüma. Müüb ka, enamvähem, natuke ikka sõltub ka kaubast ja sinu müügioskusest. 2010 on Raekoja plats pilgeni putkasid täis kes müüvad sarnaseid villaseid sokke, röstpähkleid, kampsuneid ja muud head kraami. Nüüd on küsimus selles kuidas leida eeliseid ja ideid silmapaistmiseks. Sotsiaalmeedias tuleb tugev konkurents ja võidab loovus. Tuleb välja, et sotsiaalmeedias läbilöömine polegi nii lihtne ega kindlasti mitte tasuta. Seni ei tea veel keegi kuidas see õieti toimib ning head lahendused on alles tekkimas.

Mõned detailid veel:

  • Orkut saab eestlaste hulgas esimest korda Facebookilt peksa. Täna on nad veel üsna võrdsed (FB 110 000 eestimaalast), aga kaalukauss vajub kiiresti FB kasuks, iga kuu on FB-s mitu tuhat uut Eesti kasutajakontot juures.
  • Google Wave? Ma ei tea. Isiklikult arvan, et sellest saab üks tore Google teenustesse integreeritud rakendus, nagu Google Calendar või Docs, aga ta ei asenda tõenäoliselt ei e-posti kui sellist ega Facebooki. Vähemalt praegusel kujul mitte.
  • Hoopis Facebook võib olla see mis hakkab asendama tasapisi klassikalist e-posti. Autori puhul on ka chat osaliselt FB-sse kolinud.
  • Twitter? Twitter jääb pigem hüperaktiivsete mänguasjaks, tavainimene väsib sellest 140-tähelisest totrusest siiski ära. Twitter asendab paljuski ka taanduvat RSS-i, mis on samuti nishiasi.
  • Google, otsingud, SEO. See peaks sotsiaalmeedia kõrval olema teine rõhuasetus. Siiamaani enamus liiklusest tuleb otsingute kaudu, meie lehel näiteks ca 40%.

Sotsiaalmeedia turundus, ideede otsimise aeg

E-posti turundus saab mõtte

Keegi tark on välja uurinud, et 80% oma klientide isikuandmete kogujatest ei kasuta neid kunagi turunduses. Mingi uurimuse järgi on ameerikamaal järgmise aasta turunduseelarvetes suurim rõhk just e-postiturundusel. Kindlasti Eestis see massiliselt veel nii pole, aga üha enam sinnapoole liigub. Ära õpitakse ka segmenteerimine, korralike meilipõhjade vajadus, läbimõeldud sisu jne.

Ka meie oleme juba mõnda aega varustatud vastavate serverite, tarkvara ja muu vajaliku kompetentsiga.

Tuleviku tahvelarvuti ja otsingOtsimootorid

Otsimootorid lähevad üha täpsemaks, üha targemaks ja semantilisemaks, sinu asukohast ning sõpradest sõltuvamaks ja  toimib üha enam reaalajas või selle lähedaselt. Loodetavasti ka meie Neti.ee areneb samas rütmis, sest on ta ju endiselt Eesti kasutajate populaarseim otsinguvahend.

Web 3.0

Just mainisin üha targemat otsingut. Sinna kuulub ka semantika, sest otsingud hakkavad üha enam arvestama sinu digitaalse jalajälje ja sõpradega. Facebook on hea näide kus sinu sõbrad on sisufiltrid ja suur osa inimese netisolemise ajast kulub just sealt pärineva sisu uurimiseks. Andmed on üha enam pilves (sinu dokumendid, epost, pildid jne asuvad mujal, mitte sinu arvutis) – see on kindlasti süvenev nähtus ning loodetavasti Google kauaoodatud gDrive (virtuaalne kõvaketas) näeb lõpuks ilmavalgust. Viimases natuke küll kahtlen. Loe ka meie artiklit "Mis on Web 3.0?".

Väikesed sisuhaldustarkvarad OUT, open-source ja profirakendused IN

Ikka veel ollakse meil olukorras, kus iga teine väike veebifirma arendab omaenda CMS-i ehk sisuhaldustarkvara. Miks see pole kõige parem mõte?

  • Vaadates hetkeolukorda on iga teine veebifirma kokku kukkumas. Kui kaob veebifirma oled oma kodulehega üksi, sest keegi võõrast sisuhaldustarkvara naljalt remontida või arendada ei soovi.
  • Sa oled oma veebifirmaga tegelikult laulatatud, just samal mainitud põhjusel.
  • Ükski väike veebifirma ei suuda oma sisuhaldust lõpmatuseni ajas kaasaskäivana arendada. Oleme oma majas kalkuleerinud, et korralikuks (!) ja püsivaks (!) arenduseks kuluks sadu tuhandeid või isegi üle miljoni aastas.

Väikesed sisuhaldused ei ole jätkusuutlikud ning homne klienditugi ei ole turvatud. Seetõttu oleme ka meie võtnud kasutusele ka alternatiivsed lahendused a la tasuta WordPress ja Joomla või kommertstooted Saurus jt.

Apple Tablet concept

Nutitelefonid massidesse, turundus taskusse ja elutuppa

5. jaanuaril 2010 tuleb müüki kauaoodatud Google telefon "Google Nexus One" mis põhineb avatud lähtekoodiga Android opsüsteemil. Loodetavasti saab just see üheks tõukeks mis viib seni üsna priviligeeritud seltskonnale ühiskonnas kuulunud nutitelefonid massidesse. Seni on ju hinnad hirmus kõrged olnud ning nutitelefonide kasutajaid siiski vaid marginaalne kogus. Tean üht venda kellel püksid aukus, aga iPhone taskus. See aga tähendab, et ka turundus üha enam poeb taskusse.

Edit 5.01.2009: kui hind 450 eur osutub tõeks jääb revolutsioon ära. Vähemalt Google telefoni abil. Siiski liigub kogu maailma mobiilitööstus nutitelefonide suunas, ka odavamas hinnaklassis loodetavasti.

Kes teab, võibolla saab lõpuks valmis ka kauaoodatud Apple tablet ehk tahvelarvuti mis esialgu shikimate perede elutoa lauale telekapuldi kõrvale ning mõne aja pärast kui miljon hiina firmat on sarnaseid tooteid loonud ka massideni jõuavad. Siis on turundus meil peale tavameedia veel kindlamalt elutoas.

Wii concept

Keegi (Jüri, sina?) kusagil säutsus, et kas bannerid (moodsama nimega "display-reklaamid") jõuavad telerisse juba 2010 või läheb veel aega.

Kokkuvõtteks

Tegelikkus on see, et veebis võivad fookused ja teadmised väga kiiresti muutuda. Alles see oli kui Twitter oli fantastiline ja äge ja loomulikult võimas turundusvahend. Asjad loksuvad aga kiirelt paika, tulevad uued ideed peale ja kunagi ei saa veebimaailmas ennustades lubada oma mütsi ära süüa. Aga mingid lühiajalised suunad on prognoositavad ning loodetavasti see artikkel andis sellesse oma praktilise panuse.

 

Mida Sina arvad?

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!