Single blog post

Avameelselt abielust: Kui klient hakkab disainima

See on selline teema, lugu usaldusest, mis mul juba pikka aega draftina blogi köögipoolel seedimas, samas pole õnneks ühegi meie tänase töösoleva projektiga otseselt seotud. See on selline teema, mida on vaja rääkida, kuigi see on raske. Tavaliselt kardetakse, et äkki kliendid solvuvad. Aga ei peaks, sest see on õpetlik teema, millest õppides saab parema tulemuse.

lets-business-together

Jutustan teile ühe õpetliku loo

Mäletan ca 10 aasta tagant üht veebiprojekti, väike infoportaal, kus tegime kliendile 14 kavandit. Eks see oli meie enda oskamatus alluda ühepoolsele maitsele ning suures osas ka kehvale otsustusvõimele. Esimesed kavandid lükati kohe tagasi, siis hakati laskma siit sealt ümbert teha ning asi läks täiesti käest ära. On omaette kunst digiagentuuris (või üldse loovagentuurides) selliseid kliente hallata, nende soovidega arvestada, kompromisse teha ja lõpuks heale tulemusele jõuda. Aga kusagil on piir ees, kust edasi ei minda ja kindlasti ei tule ka head tulemust.

Selle loo juurde käib  klassikaline lõpptulemus – peale mitut korda uuesti tegemist, ümber tegemist, veel ja veel ja veel ja veel ümber tegemist, jõudsime tulemuseni, mille peale klient ütles lõpuks – “Voh, nägite, tuli ju lõpuks see, mida me soovisime!”. Kurb iroonia seisneb aga selles, et lõpptulemus oli sisuliselt sama, mis esimene kavand. Ehk me tõestasime paar kuud, et meil oli õigus, ja seda oma kulu ja kirjadega. Nii ei saa aga head tööd ega äri teha.

Siia sobib üks teemakohane klipp (huumor!):

Mida see kõik tähendab?

Esiteks. Me, loovinimesed ja strateegid, austame klienti ja tahame pakkuda tema ärile parimat tulemust. Tõsiselt. Palun austa ning usalda ka agentuuri ja nende professionaalsust.

Agentuuri tasemes tuleks veenduda eelnevalt töid vaadates ja seniste klientidega rääkides. Sa ei lase ju restoranis kokal teha 14 rooga, sööd kõik ära ja siis ütled, et “see viimane oli hea ja vaid selle eest maksan”. Kui oleksid restoranipidaja, kas oleksid nõus sellega? Päriselt? Aga kuidas selline olukord tundub?

Kliendipoolne skeptitsism võib olla loogiline ja põhjendatud, kui tal on eelmise partneriga kehv kogemus. Seda valu ja hinda ei peaks aga järgmine partner kandma.

Need nn keerulised juhtumid on agentuuri jaoks reeglina kahjumis tööd, ruineerib tiimi närvikava ja tuju parimat tulemust teha kaob, kannatab hea lõpptulemus. Vahet pole, kas tiimiks on digiagentuur, reklaamiagentuur vms. Kogu projekt ja tiim on sellisel juhul tavaliselt pinges, sest ka ajakava läheb nässu. Ümbertegemiseks tavaliselt lisaeelarvet ei ole (v.a. üksikud juhud), samas kui ümbertegemine reeglina tähendab tõendamist, et loovtiimil oli tegelikult õigus. Agentuuri hinnad arvutatakse niigi ebaloogiliselt tugeva hinnasurvega keskkonnas kerge kattega, tihti nullkattega. Kui agentuur on kahjumis, pole motivatsiooni tööd hästi teha ega päeva lõpuks ei soovi vaevalt ka klient, et tema partner ägiseb nina vee piiril. Hea partner on edukas partner ja aitab motiveerituna ka sinu edule kaasa.

Oma isiklike harjumuspärade pealesurumine tapab ka innovatsiooni. Kuulus Henry Fordi tsitaat: “Kui me oleksime inimestelt küsinud, mida nad tahaksid, oleksid nad soovinud kiiremaid hobuseid.” Muidugi tuleb küsida ja arvamust jagada, miksida mõtteid,  teha seda koostöös. Oluline on ka fakt, et vahest vaadatakse kavanditele ka väga oma isikliku mätta otsast ja “mulle ei meeldi see või teine” ei ole tegelikult oluline, kui see meeldib sihtgrupile ja allub üldse heale maitsele, täidab oma eesmärki. Tuleb osata olla objektiivne ja usaldada proffe, kes on teadlikud trendidest ja heast kasutuskogemusest.

Üks soovitus ka: kujundage kliendina ühine seisukoht ning vormistage see selgeks tagasisideks. Halvim, mida teha saab, on saata maja pealt saadud tagasisidemeilid forwardiga agentuurile “seedimiseks”, kusjuures tihti on need kirjad üksteisele vastukäivaid argumente täis. Loovtiim on kahe kivi vahel plõks kinni ning midagi teha ei saa. Õnneks sellised juhud on pigem harvad.

Teiseks. Muidugi tuleb üksteise arvamust kuulata ja seda tehaksegi – eranditult – alati tehakse muudatusi ja täiendusi. See kerge laaverimine ja ideede skännimine on hinnale sisse arvestatud. Me hullult hindame seda, et klient mõtleb kaasa, toob häid näiteid, tahab olla tiimi liige, nii nagu peabki. Tähelepanu – tiimi liige – mitte vastasleer. See on nagu abielu, kus mõlemad näevad vaeva ja samas usaldavad üksteist.

Aga jäigalt ainult oma jonni ajamine ei toimi. Eriti raske olukord on isiklikele maitse-eelistustele allumine, loovinimeste mitteusaldamine (halvim süzhee – “ma istun päev otsa disaineri kõrval, teeb minu näpunäidete järgi”, mis lõppeb disaineri lahkumisavaldusega) ei aita. Isegi siis, kui makstakse lisaraha, kaob loovinimesel motivatsioon üht ja sama asja ikka ja jälle tehes head tulemust teha ning reeglina olukord, kus kliendi “kiiksud” jäävadki peale, lõpeb kehva tulemusega, millele ei julge isegi nime alla panna.

Kolmandaks. Kivi meie kapsaaeda ka – agentuurid on ka ise vahest veidi lorud, sest ei oska oma tehtut piisavalt hästi esitleda ja argumenteerida. Näeme sellega igapäevaselt vaeva, et see koht oleks parem. Ja vahest juhtub ka, et laseme tõesti mööda. Kas siis kehv päev, briifist valesti arusaamine või näiteks teema, millesse on end raske kehastada. Kamba peale saame siis ise ka aru, et nüüd läks võssa ja teemegi uuesti.

****

Siia sobib hästi Next’i (ettevõte, mille Steve Jobs tegi Applest eemaloleku ajal ja hiljem selle Applele maha müüs) logo disaineri Paul Rand’i kommentaar sellele, kui Steve Jobs soovis temalt mitut kavandit – ta kas teeb logo või ei tee, ta ei tee variatsioone. Seda näeb siit loost (umbes kolmanda minuti peal on see koht):

Muidugi ei saa nii resoluutne alati olla ja ei peagi, eriti agentuurina, kui see pole just töösse ülepeakaela uppumas ja üldse on meri põlvini :)

Tegelikult on see hell teema alati olnud ja sellest väga ei julgeta rääkida. Samas loovinimestele lähevad need teemad väga korda ning omavahel suheldes üritatakse ka selgust saada, kuidas oma kliente paremini hallata, sest kõik soovivad üht – teha oma tööd HÄSTI, nautides, et töö tulemusest oleks kliendi ärile reaalset KASU.

Palve. Usaldage rohkem oma loovtiimi ja tehke konstruktiivset koostööd, kui tahate parimat tulemust.

PS. Siia keerulise teema otsa tuleb kunagi teine artikkel veel – hinnatingimine, eriti pidev tingimine. Eriti teenusmajanduses, kus ei saa  seebitüki hinnalisa üle vaielda, vaid kus on elusad pärisinimesed, profid, keda me saame müüa max 1h per 1h. Ja tegelikult võib ning peakski rääkima ka hangetest ning nende valukohtadest. Nendest juba mõni teine kord.

Ahjaa, vajuta LIKE, kui on tuttav teema! :)

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!