Single blog post

Kuidas disain muudab maailma suhtumist ja turu toimimist – näidetega

Maailmas on palju asju, mis on head oma funktsionaalsus, aga mis ei müü, sest nad lihtsalt ei meeldi inimestele. Nad ei ole ihaldusväärsed, vahest isegi totrad. Ning siis järsku keegi avastab selle, kuidas teha asi seksikaks ja voila – turul tekib kohe ka nõudlus. Rohkem kui tihti on selle põhjuseks hea disain.

Elektriauto – debiilikust seksapiilikuks

Elektriautosid on tehtud palju aastaid, aga millegipärast on nad ikka ja jälle välja näinud nagu ratastega pesumasinad, suutsid läbi sõita kuni 100km ega ole kunagi suutnud müüa massidele. Käsi püsti – kes tuli selle peale, et elektriautot planeerides tuleb see väga teistmoodi ja üldiselt väga inetu teha ning oodata seejärel laiemat edu?

Pildil olev kurikuulus EV1 oli muide isegi suhteliselt edukas rohelise hingega inimeste hulgas ning sellest on tehtud isegi vandenõule viitav dokfilm, ent üldisele meelemuutuseni see auto ei viinud.

elektriauto-enne

Ja siis tuli Tesla, kõigepealt oma sportautoga ja siis kauni võimsa Model S’ga, millest on saanud massidele ihaldusobjekt. Hoolimata sellest, et on korralikus varustusastmes sisuliselt 100 000 € või USD maksev auto ning esialgu kõnetab eelkõige jõukamat seltskonda. Tesla on praeguseks esimene ameerika autotootja üle 60 aasta, kes läks börsile ning esimene üldse, kes sellises mahus elektriautosid toodab ja nõudlus muudkui kasvab. Tesla jõudis äsja ka kasumisse, hoolimata veel küllaltki väikesest tootmisvõimsusest ja jõulisest kasvu- ning tootearendusperioodist.

tesla-model-s

Tesla müüb USA’s paremini kui näiteks Mersu C klass ja on üldse enimmüüdud automudel Norras, kes juba 2025 aastaks plaanib keelata kõik sisepõlemismootoriga autod ning minna üle elektriautodele, mille praktiliselt kogu energia saadakse tänase seisuga hüdroenergiast. Sarnaseid mõtteid heietab Saksamaa.

tesla-model-3

Täna on nende nõudlus suurem kui jaks toota ning tulevase soodsama Model 3 peale tehti juba avapäevadel 400 000+ eeltellimust, kuigi auto jõuab tootmisse alles ilmselt 2018. Veelgi enam – usaldus oli nii kõrge, et juba enne esitlust oli eeltellimusi üle 100 000, autot nägemata. Auto hind hakkab olema umbes 35 000 USD ning on kuu kogukulult juba täiesti võrreldav või soodsamgi kui tavaline auto.

Miks see nii läks? Sest ta on kõigepealt ilus ja cool, ta on funktsionaalne ja võimas, turundus on nutikas ning nüüd ka suhteliselt taskukohane. Neil on isegi oma võimas ja kiire ülemaailmne laadimisvõrk tänaseks. Teisisõnu – see toode muutus seksikaks, ihaldusväärseks. Seda tehti läbi esteetika, disaini, aga ka tootedisaini, isegi teenusdisaini (vaadake uue auto üleandmisvideosid youtubest näiteks), tarkvara ja funktsionaalsuseni välja. Sa isegi tead, et neil tarkvara uueneb pidevalt, see toimub automaatselt üle õhu ja järgmine hommik on su auto jälle natuke parem. Äge!

Järgmisena võtavad nad ette ärisõidukid, rekkad, bussid jms ning need kõik hakkavad iseseisvalt sõitma. Täielik kosmos, aga Tesla puhul on usk nii kõrge juba, et julgeks öelda – ei jõua ära oodata.

Tesla tegi seda just jälle

Ka teine hea näide on Teslalt ja see puudutab nende päikeseenergia tooteliini. Koduakud on samuti ammu olemas olnud, aga nad on olnud kallid ja koledad käkerdised, vabandust sõnakasutuse pärast:

kole-aku

Kevadel tutvustasid nad oma Powerwall koduakusid, kuhu akumuleerida päikesepatareide toodetavat energiat öiseks ajaks. Tesla alustas jälle sellest, et tegi asja ihaldusväärseks, pani normaalse hinna ning integreeris süsteemiga kokku. Iluasi seinal, mis on ka funktsionaalne. Lisaks laiendatavad moodulid ärikasutusse. Hoopis teine asi, mis:

tesla-powerwall

Ka päikesepatareid on sellised mustad ruudukujulised kolakad, mis reeglina arhitektuurile au ei tee. No ülivägakole ei ole, aga ilus ka kindlasti mitte. Kuna nad nii megakoledad ei ole, on sellel tooteseerial olnud ka korralik areng ja populaarsuse tõus, aga ikkagi on mingi “aga” ka olnud, kuna nad lõhuvad suht palju arhitektuuri esteetikat, eriti viilkatustel. Ei saa ju öelda, et see esteetikale juurde annaks:

solar-katus

Mistõttu veelgi ägedam on Tesla/Solarcity möödunudnädalane uudis, mis puudutab päikesekatuseid. Tesla sai sellest aru ja tegi teistmoodi – kogu katus ise on päikesepaneel ja näevad välja nagu katusekivid, aga on tegelikult päikesepaneelid. Esialgu 4 “kivi”mudelit  (tegelikult tugev ja aastakümneid kestev klaas), millest katus kokku laotakse.

tesla-solar

Ja jälle minnakse sõnumiga just sellises järjekorras: beautiful, affordable, and seamlessly integrated. Ehk kaunis, taskukohane ja ühilduv. Taas alustatakse disainist ning jõutakse selleni, et kuna ka hind peaks olema soodsam kui tavakatus (ja saamata jäänud elekter) ning küsitakse: kas sellise lahenduse puhul oleks üldse mõtet vaadata kuhugi mujale? Sellest saab eeskuju nüüd kõigile ning kindlasti võimendab kogu solarsektori edu.

Kae oma silmaga – need on päikesepatareid, terra cottani välja:

tesla-solar-roof

Ka Eestis on muide päikesepatareidel mõtet, meil on aasta keskmiselt praktiliselt sama palju päikeseenergiat kui näiteks Saksamaal. Tasuvusajad on seni veel ca 10a, aga see odavneb/lüheneb pidevalt ja lisaks tuleks panna roheline vaade – me peame oma fossiil-laristamist muutma niikuinii, kõik koos.

Vaata ise videost Tesla / Solarcity (nad ühinevad) esitlust:

Seosed digimaailmaga

Igasugune toode või teenus ise peab olema hea/funktsionaalne/vajalik, aga tihti lähebki enamus aurust sinna sisse, tagatuppa ning üks keti lüli jääb vaeslapse rolli – kuidas asi välja näeb, esteetiliselt ja muidugi ka kasutusmugavuselt.

Digilahendustega on samamoodi – tore, et nad töötavad, aga kasutaja kogeb teadlikult vaid seda osa mida ta oma silmaga näeb ja hiire või sõrme all tajub – kui lihtne on asja kasutada, kui hea ta välja näeb. Kasvõi alateadlikult.  See, et ta tehniliselt töötab, on kasutaja jaoks nähtamatu, nö elementaarne. Siin on vaja lisaks praktilisele mõtlemisele ka ohtralt loovust.

See ongi meie töö siin OKIA’s – teha digitaalsed lahendused mugavaks ja kauniks (mitte embkumb). Kasutuskogemus ehk UX ja disain. Kirjuta info@okia.ee või otse kaupo@okia.ee  kui sul on mõni uus või ka olemasolev digilahendus, rakendus, veebileht, mis ihaldusväärseks konverteerimist vajab.

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!