Single blog post

{Disainisahtel} Veebileht kui kuvandilooja – näidetega

Pole uudis – veebileht on tihti esimene fassaad, mida sa ettevõttest näed. See on kogu aeg igalt poolt kättesaadav, hulga lihtsam ja tõenäolisem kui su füüsiline asukoht. Ja sellest tekib esimene emotsioon. Tihti on aga sedasi, et emotsioon on tegelikkusest negatiivsem või vahest ka kurvalt tõetruu, samas võiks hoopis eesmärke teenida.

Kunagi juhtus nii

Ma mäletan kui tegime kunagi väga ammu 2000ndate alguses ühele väikesele rehvifirmale uue kaasaegse kodulehe. Respekt, härra sai veebiasjast aru ja investeeris veebi. Läbi sotsiaalmeedia jõudis uue veebilehe info ka mu sõpradeni ja sain ühelt sõbralt tagasisidet. Ta arvas, et tegu on suure ettevõttega, aga tegelikkuses oli sisuliselt üks suurem enamvähem viisakas garaazh, ent teenus oli ikkagi väga hea ja kvaliteetne, sõber teenusega väga rahul. Ehk et veebileht jättis mulje kui mastaapsemast ettevõttest, meelitades kliendi kohale ning hea teenus ei pannud klienti ka pettuma.

See oli olukord, kus veebileht tegi ettevõtte suuremaks ja tihti see nii ongi. Tihti ka vastupidi – veebileht jätab mulje kopitavast vanaldadest väikefirmast, kuigi selle taga on võibolla võimas toimiv kontsern. See on täna suurte Euroopa tööstuskontsernidega tihtilugu sedasi, hämmastavad veebilehed, A.D 1998. Kingiks kellelegi habemekammi.

Ükski ekstreemsus pole, hea, aga kuvandit saab hea veebiga mõistlikus mahus suunata paremuse suunas. Sa ei tohi ka üleliia “petta”, eriti kui lubatu teenus või toode ei vasta kuvandile.

Sektori tunnetus

See on selline nii ja naa koht. Eristumine on vajalik, aga liigne eristumine võib olla jalgalaskmine. Igal sektoril on oma tunnetus, näiteks moepoed. Moeveebid on äratuntavate joontega ja kui sa lähed täiesti totaalselt teistsuguseks, võid võita jackboti või ehmatada külastaja hoopis ära – “mingisse valesse kohta sattusin“.

Näiteks advokaadibürood. Neil on üldiselt kenad veebilehed, küll kahjuks veidi liigagi ühesugused. Oli kunagi üks advokaadibüroo leht, mis oli tulipunane, agressiivse modernse kujundusega ja jättis mulje, et juuratudengid on startupi teinud. See hetk, kui oled hädas ja reaalselt vajad kindlalt kogenud advokaadi abi, ei teki sul selles kohas aga usaldusetunnet, sest ta on liiga eristuv. Jällegi, eristumine on vajalik, mingi piirini. Kata sõrmega logo kinni, vaata kas tunneksid ära. Võiks tunda. Täna on nende veeb palju igavam, tavalisem, aga tõenäoliselt täidab eesmärki paremini, sest on usaldusväärsem. Selle äri peamine müügiargument.

Äsjane kogemus – LHV

Võibolla on see minu probleem ainult, üritan alati kainelt asjadele vaadata. LHV on äge investeerimispank, nende kuvand on alati 2 sammu teistest ees ja eristuv, avalikud suhted töötavad hästi. Aga LHV äsjalansseeritud uus veebileht on just see, millest räägin – ilus kena lihtne, aga ma kuidagi ei taju neid. Ma ei taju nende mastaapi, nende ajalugu, tooteid, teenuseid, kogu seda dünaamikat, õlitatud organisatsiooni, edulugu. Lähed LHV lehele ja kuidagi… vaikne on. “Halloo, on siin keegi?!” tunne veidi. Investeerimisvaldkond ongi veidike soliidne-konservatiivne ka muidugi, veebileht peabki olema lihtne ja arusaadav, selge see, aga kas “toas peab just nii vaikne olema“, tekib küsimus. Ehk natuke on minu silmis kuvand läbi veebi nihkes. Ma olen käinud LHV investeerimiskoolitustel, toredad elavad inimesed, head suhtlejad, aga veebilehel jäävad need asjalikud särasilmad kuhugi peitu.

Swedbanki veeb on teine äärmus, nende tänane veeb on nii tihe ja kuvandipoolt üldse vähe, et kohati tekib ahastus sealt midagi üles leida, rääkimata sellest, et sa ei taju oma privaatruumi – mis osa lehest nüüd üldse avalik on ja milline mitte. Neil on kohe kohe uus veebileht tulemas ja loodan südamest, et tuba on korda tehtud :)

Me teeme iseendaga ka nii

Tagasi tunnetuse ja illisioonide juurde. Teatud mõttes teeme me kõik seda rohkem või vähem ka ise nii – loome kuvandit vaatajale veidi ilustatult. Koristame kodu põhjalikult, kui tulevad külalised. Paneme näoraamatusse pilte õnnehetkedest, aga mitte keerulistest momentidest. Jne. Normaalne, natuke nukker ka eks, sest me elame veidi illusoorses maailmas. Inimene on lihtsalt natuke edev oma loomult.

Näide 1: Saku Õlletehas

Saku Õlletehase eelmine veeb oli küll kena, aga ta jättis mulje pigem staatilisest väikefirmast. Teiseks polnud seal eriti sisu. Ilus pilt ja 7 lauset, ilus pilt ja 7 lauset. No miks neil üldse korporatiivset veebilehte vaja on, õlletootjal, eks. Me tegime siin 2 sammu edasi – tõime tooted peamenüüsse, liitsime külge sotsiaalmeediavood nii üldise kui tootepõhisena jne.

See pole otseselt tooteveeb vaid ettevõtte veebileht, kuvandihoidja, partneritele, edasimüüjatele, tulevastele töötajatele ja laiemalt ka lõpptarbijale, keda Saku soovib enda fänniks laiemalt läbi erinevate tootegruppide. Et Saku klient olla, ei pea üldse alkot jooma. Paljud ei teagi seda. Igal olulisemal tootel on veel brändiveebid lisaks. Aga kokku hakkas see organism elama, on värske, mastaap on hoopis teine, ettevõtte kuvand on kaasaegne, elav. Ning areneb edasi muidugi.

saku.ee

saku-screenshot

saku-web-2

Näide 2: Teletorn

Teletorni eelmine veeb oli pisike. Igas mõttes vaatad visuaalselt asjale peale – pisike noh. Mis seal üldse teha saab? Ülevaadet polnud, infot leida raske, kõik oli pisike, peidus, ajad hiirega taga.

Tegime neile massiivse avalehe/landing-page, mis annab nii mitmetahulisest põnevast kohast kiire ülevaate, ideid, emotsioone ning sisulehed pigem lihtsad ja praktilised. Näiteks atraktsioonide lehed, oluline ajalugu ja restoran said veel kontseptsioonilt lisatähelepanu. Jällegi – ühest üsna staatilisest veebikuvandist sai tehtud ülevaatlik, elav ja kaasaegne tunnetus.

teletorn.ee

teletorn-web

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!