Single blog post

E-poodide uus tulemine Eestis

See artikkel on kõigile mõtlemiseks, nii neile, kes täna peavad e-poode kui neile, kes veel mitte, aga võiksid. Sest see on tulevik, mis on juba  kohal poolte Eesti elanike jaoks. Meil on momendil töös päris mitu väga suurt e-poodi korraga. See on oluline fakt, tendents, sest seda tööd  on meil agentuuris praeguses ajahetkes rohkem, kui mitme varasema aasta peale kokku.

amazon-drone

Kaubanduskeskustel suht tume tulevik

Paljudel ettevõtetel, kellel mitmeid füüsilisi poode, näitab kasvu vaid e-pood. USA’s on samuti peamist tõusu näitamas e-kaubandus ning kuigi see hetkel tundub absurd, triiki täis parklaid vaadates, ennustatakse kaubanduskeskustele kahanevat turgu ning taandumist showroom’ideks. Sellest on palju artikleid, näiteks see või too.

Milline on e-kaubanduse seis Eestis?

Varasemalt teadsime, et e-kaubandus Eestis on küllalt nõrgas positsioonis, eriti võrreldes arenenud riikidega: e-poodidest ostjaid oli vaid 15-20% Eesti internetikasutajatest.

Värske Emori uuringu andmetel oleme täna keskmise eurooplase tasemel ning kiires kasvus. Praegu ostavad e-poest pea pooled Eestimaa elanikest (46%), 4-5 aastat tagasi oli see näitaja veel kolmandik.

Ühtpidi mure, teisipidi ehk paratamatus on see, et eestimaalane ostab rohkem üle riigipiiri e-poodidest kui keskmine eurooplane, eriti Aasiast, kust tihti pakutakse tasuta tarnet. Kuigi see ei peaks nii olema, sest just e-kaubanduse piiriülesuse võimekus peaks meie väiksuse rolli muutma – kogu maailm on e-kaubanduses sinu päralt, samuti on kõik teised ülemaailmselt e-kaubamajad sinu konkurendid.

Mainin siinkohal ka ära, et aprilli lõpus toimub Eesti e-kaubanduse konverents.

E-kaubanduse kitsad kohad

Eks neid on erinevaid, aga üks suuremaid probleeme võrreldes tavakaubandusega on ostuprotsessi pikkus. St poekülastusest kauba kättesaamiseni. Eriti mina isiklikult olen tüüpi “tahan nüüd ja kohe” ning kasutan e-kauplusi tihti toodete uurimiseks ning ostan füüsilisest poest. See on väga laialtlevinud tarbijakäitumine.

Ostsin detsembri lõpus ühest kodumaisest tehnikapoest  ühe viguri ning kätte sain selle paar nädalat tagasi. Meil on praegu märts, eks. Tõsi, müüja pakkus olulist hinnaalandust kompensatsiooniks, mis on neist kena muidugi, aga selline periood, mis siis, et tarnija venitamise tõttu, ei tee minu kui ostja jaoks midagi paremaks. Sarnane kogemus oli aasta alguses kodumaise mööblipoega, millest tellitud kapp jõudis kohale 6 nädalaga. Füüsilisest poest oleksin kohe saanud, aga üritasin olla “internetikeskne tarbija”, ikkagi oma ala fänn…

See on ilmekas näide, mis on e-kaubanduse suur probleem. USA’s on Amazon viinud sisse “same day delivery“, kus teatud tootegrupid tuuakse teatud piirkondades kohale samal päeval. Või nende kuulus “Prime” lisateenus, millel on küll aastamaks, aga seda kasutades saad oma kauba kätte 2 päevaga. Lisaks arendavad nad elevust ja vastakat tagasisidet saanud droonide tehnoloogiat “Amazon Prime Air“, kus väike GPS-ga toimiv helikopter toob sulle kauba ukse taha. Siin on veel tuhat takistust ees, ohutus nende hulgas.

Eestis avati hiljuti esimene e-apteek Apotheka. Selle tarneaeg on järgmiseks päevaks, aga võiks kaaluda vähemasti suuremates keskustes “same day delivery“, kui oled nõus natuke lisa maksma. Noh et mul on kõrge palavik ja raju hambavalu ja saan ravimi  millalgi homme? Eeee…? :) Usun, et see on logistiliselt mitte väga keeruliselt teostatav koostöös kullerfirmadega.

Kui võrrelda veel maailmaga, siis tohutut tõusu näitavad odavad Aasia e-poed (Aliexpress näiteks), kust tihti pakutakse tasuta tarnet. Isiklik kogemus on kahetine ning ise eelistan tihti Amazoni (EU siseselt toimib hästi ja tollimaksuta UK versioon), kust paremal juhul tuleb tarne kohale vähem kui nädalaga, tavaliselt ca 10 päevaga. Aasia epoodide tarneajad võivad olla aga päris pikad. Kord tuleb kuu ajaga, kord 3 või isegi 6 kuuga või ei tule üldse. Ühe ca kaks kuud tagasi Aasiast tellitud elektroonikatüki kohta sain hiljuti meili, et “Oops, China Post kaotas paki ära, aga olge mureta, paneme uue toote teele”. Jipikajee… vahepeal tuli uus versioon müüki…

Plussiks on e-kaubanduses muidugi potensiaalne valikuvõimaluste rohkus. Sul ei pea olema tohutut laoseisu ja sa võid osta / müüa kümneid tuhandeid tooteid ühestainsast epoest, kui klient tarneaja alla neelab muidugi. Ole vaid mihkel ennast hästi turundama.

Miinuspoolelt on veel asjaolu, et ostetavaid asju ei saa katsuda või proovida ning kuigi seaduse järgi on sul õigus 14 päeva jooksul e-kauplusest ostetud toode tagastada, on see suhteliselt tülikas protsess ning lihtsam on juba tavalisest poest kindla peale osta.

Üheks probleemiks võiks pidada protsessi keerukust. See pole reeglina küll ületamatu ja mitte nii hull, aga siiski, võrreldes tavalise kauplusest ostmisega tahetakse sinult tihti väga palju infot. Panen siia vahele ühe klassikaks kujunenud video, mis võiks panna selle koha pealt mõtlema:

On ju tegelikult suht absurd?

Infot küsitakse tavaliselt nendel põhjustel:

  1. kontaktid ja aadress, kuhu tarne teha
  2. kvaliteetse kliendiandmebaasi tegemiseks

Nüüd irooniline on see, et reeglina punkt 2 on vaid sõnakõlks ning nende andmetega ei osata suurt midagi peale hakata. Ei tehta tihti personaalseid pakkumisi, ei segmenteerita. Kogu turundus kipub ikka kõigile ühtviisi minema, meestele, naistele, jõukamatele, vähemjõukamatele, noortele, vanadele – saadame kõigile näiteks ühe ja sama uudiskirja. Eee… aga milleks koguda siis “kvaliteetset kliendiandmebaasi”? Äkki annaks segmentimist täielikult või osaliselt automatiseerida, mis ei tähendab, et väga tõenäoliselt tõuseb müük suht vähese vaevaga?

Mis on e-poe puhul oluline silmas pidada?

Kasutajakogemus, disain, ekraanid

Kogu asi peaks olema lihtne ja kena kasutada, ostuprotsess võimalikult meeldiv. Tihti pööratakse põhirõhk vaid tagatoale, et tehnilised süsteemid töötaksid, samas kasutajale on see, et asi töötab, elementaarne ning tema seda ei tajugi. Rõhk unustatakse panna aga sellele, mida poekülastaja peamiselt tajub – epoe kasutuskogemus.  Selle hulka käib hea lihtne ja kena disainiga kasutajaliides. Nagu ka keskmine korralik kauplus on kena sisekujundusega, ei tohiks seda ka veebis unustada ning kasutajale “roostetavat nurgaatagust urgast pakkuda”.

Samuti on oluline teada, et ka nutitelefonidest ostetakse kaupu. Isegi päris palju. Isegi autosid. Seda kõike kiirelt tõusvas tempos. UK näide.

Sisselogimine, mittelogimine, boonused, segmenteerimine

Klassikaliselt tsiteeritakse case’i, kus kohustusliku sisselogimise nõude eemaldamine tõstis müüki 300 miljoni dollari võrra aastas. Hea kompromiss on siin pakkuda võimalust küll sisselogimata osta, kuid kommunikeerida juurde, et sisseloginuna on sul eelised. Kogud punkte, saad soodustust vms. See on aga oluline eelkõige siis, kui sa tõepoolest hiljem andmeid ka segmenteeritult kasutad. Kui kogud lihtsalt tuima andmebaasi ja saadad ikka kõigile ühtviisi 100 000 uudiskirja, pole nagu väga pointi?

Protsess

Mõtle läbi kogu protsess. Millised on teavituskirjad kliendile, milline on ostujärgne kommunikatsioon jne. Näiteks “tnx” lehel võiks ju pakkuda palju rohkem “mooduleid”, kui “tänud ostu eest” tekstirida.

Tarneaeg

Üleskutse: kes teeb Eestis ära “same day delivery“? :) Ehk kui olen nõus maksma, siis kuller toob kauba kohale TÄNA, eeldusel, et kaup on laos. Pitsat ja sushit saan ju tellida poole päevaga. See oleks ideaalmudel. Järgmine koht oleks vaadata, kuidas tarneaega võimalikult lühikeseks saada. Sellest võib saada sinu konkurentsieelis.

Edit: Eestis siiski peaksid olema mõned “same day delivery” poed, näiteks EMT ja Elion (pitsa- ja sushikulleritest rääkimata)? Kui tead häid näiteid, kommenteeri palun Facebookis.

SEO, turundus

Jälgi, et su epood oleks võimalikult hästi otsingutele optimeeritud. Siin on palju nõkse, alustades sellest, et televiisori tootenimi pole “F8000” vaid “Televiisor Samsung F8000” ja lõpetades täägide ning muu sellisega. SEO jaoks on vaja kindlasti eraldi põhjalik projekt teha, et see toimiks võimalikult hästi. Alguses kulutad veidi rohkem, aga see tuleb tavaliselt kuhjaga tagasi.

Loomulikult tuleb siin kombineerida turundust ka muu meediaga, k.a. tasulised Google reklaamid, “jälitavad” reklaamid, kohalikud meediapinnad jms. Kasutada võiks professionaalide abi, näiteks tublimaid meediaagentuure põhjaliku meediaplaani tegemisel. Ei ole mõistlik osta kallist sitehat’i, kui 99% nägijatest pole su sihtgrupp. Umbes sama, nagu panna naiste pesupoodi üles kalaõngede nurk.

Väga oluline kontaktipidamise vahend ja võimas, kui mitte võimsaim müügikanal on teadupärast meiliturundus. Mõtle selle peale, kas seda annaks segmenteerida. Kas täielikult või osaliselt automatiseeritult. Näiteks võiksid olla meilipakkumistes nii üldised pakkumised kui konkreetsele kasutajale suunatud ideid, mida saab teatud nõksudega tema varasemast ostukäitumisest ehk tuletada. Kui mulle meeldivad värsked parfüümid, siis on suur tõenäosus, et ka minu järgmine ost on sinnakanti. See on algoritmipähkel arendajale.

Lisaks tuleks mõelda muidugi, kas ja kuidas toimetada sotsiaalmeedias, kuidas neid kokku miksida.

Arendamine

Mõtle, kui kõik oleks kohe valmis. Tallinn oleks kohe valmis. Windows oleks kohe valmis. iPhone oleks kohe valmis. Iga aasta tuleb välja uusi ja paremaid versioone. Mine välja minimaalse versiooniga ning hakka koguma mõtteid ja ideid, kuidas oma poodi tuunida üha paremaks. Iga kuu lahenda ja tuuni üht moodulit või protsessi osa. Muidu paneb rong minema ning sa jääd järele vaatama – aga me tegime ju parima võimaliku epoe?

Millist tarkvaraplatformi eelistada?

Standardiks on kujunenud Magento, samas on see näiteks arendajatele peavalu, mistõttu keegi ei kipu eriti arendama (tõsine magento-arendajate-defitsiit on turul) ning see tähendab nii peavalu kui üleslükatud hindu, samuti pikemaid tähtaegu. Magento on massiivne lahendus, samas ka suht keeruline. OKIA Magento tehnilist arendust ei tee, vaid koos kolmanda osapoolega. Meie rolliks on kasutajaliides, disain jms ning anname arendajale üle html-iseeritud responsiivse koodi.

Meile endale on silma jäänud Prestashop. Sellest tarkvarast kirjutame põhjalikumalt  lähiajal, kui mõni hea case study selleks valmis.

Kolmandaks on seesama WordPress, millele on nii valmismooduleid, kui saab arendada juurde vastava erifunktsionaalsuse. Me olemegi siin teinud WordPressile e-poode, kus  WP enda funktsionaalsust täiendatud. Näiteks kogu info tuleb hoopis laoprogrammist ja liigub peale ostu ka sinna tagasi ning veebi kaudu vaid rikastatakse infot, näiteks piltidega. Arendame juurde vajalikud filtrimoodulid, mugava ostukorvi ja ongi valmis. Ehk sisuliselt loome OKIA’s selle osa, mida kasutaja oma silmaga näeb. Samas WordPressi enda hea funktsioanaalsus, lihtsus, hästitoimiv SEO-valmidus jäävad kõik epoe käsutusse.

Kokkuvõtteks

See teema on väga suur ja lai ning muidugi ei kata käesolev artikkel kõike ära. Aga laias laastus kokkuvõttena ütleks sedasi, et e-kaubandust tuleks võtta VÄGA tõsiselt. See on tulevikus ülioluline tegija ning sellest rongist te maha jääda ei taha. Eriti kõvad on need tegijad, kes suudavad pakkuda parimat tarneaega. Kuigi see tähendab lisakulu, siis kindlasti on kasutajaid, kes on nõus kiiruse eest maksma. Mina oleksin näiteks.

OKIA aitab teha kvaliteetse e-poe

Kui sul on tõsine huvi epoe avamise vastu või vajaksid abi olemasoleva e-poe värskendamisel, on info@okia.ee meiliaadress hea koht, kuhu oma mõtetest kirjutada.

OKIA teostab e-poe lahendusi nii täismahus (planeerimine, disain, kogu tehniline teostus) kui ka vaid esimese otsana, kus loome  visuaalse kasutajaliidese (prototüüpimine, disain, html) ning tehnilise töö (progemine) teeb kolmas osapool, näiteks mõni suur tarkvaraarendusfirma või kliendi omaenda arendustiim.

okia

PS. Siia lõppu veel üks meeldetuletus, et uus puuteekraanide põlvkond kasvab peale. Selleks üks video, mida olen erinevatel koolitustel näidanud. Midagi pole teha, nii on ja süveneb.

Laik? :)

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!