Single blog post

[Eksperiment] Veebilehte planeerides kehastu sihtgrupiks. On see võimalik? Aknafirmade näitel.

akenPuutume siin alatasa kokku olukorraga, kus klient on oma teemas nii sees, et ta ei suuda enam sihtgrupiga adekvaatselt rääkida. Iga päev oma tööd tehes pead sa mingi hetk teatud asju elementaarseks. Me ise oleme sama ämbrit jala otsas logistanud ja rääkinud vahest liialt erialases zhargoonis, aru saamata, et näiteks "responsive web" ei ole kõigile une pealt selge termin. Seda keerulisem ja olulisem on mõista, kuidas oma toodet/teenust arusaadavalt müüa "puhtale lehele".

Sissejuhatus

Toon näite: mõni aeg tagasi ühel turismiga seotud koosolekul mõtlesime, et me ei pea ju seletama välismaalasest turismifirma töötajale, millised riigid on Baltikumis, no SEDA ikka teab, elementaarne, ta ju turismiala proff. Siis märkis keegi koosolekul tabavalt – kas sina tead täpselt, millised riigid on Balkani poolsaarel? Eee…

Sihtgrupiks kehastuda ise päris lõpuni polegi võimalik, sa oled erialaselt "rikutud", välja lööb "professionaalne kretinism". On oluline teha ka vahet, kui igapäevane teema sinu kliendile/veebi külastajale on – sai, juuksur vs soojuspump, aknad on väga erineva teadlikkustasemega valdkonnad.

Siin tulebki appi seesama Balkani näide, kuidas harjutada sihtgrupiks kehastumist. Mõtle mingile valdkonnale, mis on sinu jaoks täiesti võõras, täiesti "soojuspump", kus valdkond on sihtgrupile pigem keeruline. Siis mõistad, et läheneda tuleb hoopis ABC tasandilt: selgita >  siis alles paku.

Mõtteharjutus näitega – aknad ja Eesti aknatootjad

Plaanin vahetada oma majal aknad soojapidavamate vastu, mõistlikus hinna ja tulemuse suhtes. Selleks, et teemas orienteeruda, olen püüdnud guugeldada ja uurida. Tavaline inimene ei tea akendest ju suurt midagi, on pakettaknad, on mingid materjalid nagu puit, plastik, vist alumiinium, on soojapidavamad, on vähem, 2-kordsed, 3-kordsed… Umbes sellised on teadaolevad lähteandmed inimesele tänavalt.

Google Adwordsi Keyword Planner ütleb, et sõna "aknad" otsitakse keskmiselt 2400 korda kuus ning on ilmselt selle teema enimotsitud termin. Teisel kohal on "puidust aknad" 390 otsinguga. Kui otsin Googlest "aknad", tulevad Viking Window, Arutech, Plasto. Just need 3 tublit Eestimaa ettevõtet saavad absoluutse enamuse Google orgaanilisest liiklusest endale. Hästi tehtud SEO ja üldine brändituntus, aga kuna Google robot ei osta aknaid, vaatame, kas mind aidatakse ka ostusoovini.

Viking Window

Viking Window lehele maandudes näen esmalt suurena infot garantiist, ajaloost, vasakul aknatüüpidest. Maailma kõige parem ja selgem maandumisleht just pole. Ainus oletus edasiliikumiseks on vasakust menüüst võtta "Sissepoole avatavad aknad", mis faktina iseenesest on hea, sest esimene valik on minu jaoks tehtud. Tuleb kenasti seletav leht, mis räägib akende erinevustest eelistest. Sealt edasiliikumine võiks olla veidi selgem kui hallid nupud. Kokkuvõtteks – väga hea seletav info ning ma jõuan siit kindlasti pakkumise pärimiseni, koostöös hea SEO'ga töötab see leht kindlasti päris hästi. Thumbs up, Viking!

Soovitusi: tootevaates võiks ehk kaaluda kontaktivormi nähtavaks toomist kohe tootelehel (mitte ainult viide), samuti tunduks sümpaatne, kui seal oleks konkreetse inimese kontaktid, kellele helistada või kirjutada. Andke külastajale see impulss selgemalt ette. Samuti võiks üle vaadata maandumislehe, sest külastaja ei taha tõenäoliselt esimese asjana lugeda ajaloost, pigem on tal mure – kuidas valida, mis maksab jms maalähedasem. Soojapidavuse indeksid, näiteks "Soojusjuhtivus: Uw = 1,2W/m2K" jms ei ütle mulle suurt midagi, kui mul pole selgitust, mida see tähendab, mis on hea näitaja, skaalal.

viking window

Arutech

Arutechi "title"  Googles on "Welcome to Arutech", mis ei ütle paraku midagi ja on lisaks võõras keeles. "Äkki nendega ei saagi eesti keeles suhelda", on üks mõte inimese peas. See võiks olla tähenduslikum, väärtust või infot sisaldav. Maandumisleht Googlest viib esilehele. Natuke närviline vahelduv reklaam päises võtab ära keskmisest ekraanist ca poole – võiks olla vähemnärviline ning tegevuselekutsuv, praegu ma pigem ignoreerin seda ja pool ekraani on raisus.

Allpool on võimalus valida aknatüüpi. Valin "Uheosaline"… kuna kohe edasi ei liigu, scrollin allapoole, seal on nupp "Edasi". Avaneb tellimisvorm. Back, back, tagasi Googles, järgmine. 

Õppetund: kui palju on neid, kes soovivad alustada kohe tellimisega? Valdkonnas, mida enamus tellijatest ei tunne? Profile – vabalt, aga tavaline inimene tellib aknaid võibolla vaid 1 korra elus ning temale on suunatud ka vaikimisi avanev jaotus "Eraklient". Seda enam ei näe ma vajadust ka Facebooki fännilehe esiletoomisel avalehel, kui see pole just profile suunatud. Ma ei taha ju järgmised X aastat saada aknauudiseid ja -pakkumisi, kui ma niikuinii rohkem ei telli rohkem.

Soovitusi: ABC knowhow esile, rohkem panust sisuloomele, aidake inimest, ebaolulisem taamale. Hea oleks alustada näiteks lihtsa "nurgakiviliku" videoga, kus räägite lahti, milline aken kellele sobib. Rõhku infole, miks teid eelistada, hästi selgelt ja lühidalt. Tooteinfoni jõudsin lõpuks ka, kuid mulle antakse ette kitsas raskestiloetavas kirjas nimekiri mudelitest a la "Gealan S3000", mind aga huvitab "võimalikult hea soojuspidavusega aken, mis pole arulagedalt kallis", ma ei suuda vasakult menüüst neid kõiki läbi klõpsida ja lugeda, tõsiselt. Ka galeriist avanevad pildid tehasest, seadmetest, millega ma ei samastu, ma tahan superilusaid pilte kodudest, kus teie aknad ees. Kui toote fookusesse kliendi huvid ja väärtused, saavutate paremaid tulemusi.

arutech

Plasto

Kolmas Google otsing "aknadviib Plasto esilehele. Esimeses ekraanis toimub jagunemine – valin Eraklient. Allpool muidu veel 6 sisufookust, ainus mind huvitav on "Küsi nõu", kus on päris häid küsimusi ja vastuseid. Siiski see ABC pool on natuke tühjavõitu. 

Erakliendi lehelt valin "Aknad" (ma ei märka allpool ekraanist väljaspool väikeseid selgitavaid tekste, mis pole kahjuks väga informatiivsed) ning sealt aknatüübi "Üheosalised". Avaneb leht "Kuidas tellida Plastost aknaid?" Probleem on aga selles, et ma ei taha veel tellida, ma tahan teada, millised on minu soove arvestavad aknad, tahan natuke ennast harida enne. Tahaksin veidi ka teada, kui usaldusväärne on tarnija ning kas saaksin "võtmed kätte" ka aknapaled tehtud? Ehk tegelikult ma olen lükatud kohe ostuprotsessi, aga mul pole selleks veel soovi.

Soovitusi. Üsna sama, mis Arutechi puhul – tulge ostjale lähemale, hoidke ta kätt, selgitage maakeeli, sest ostja ei tea, mida tähendab "akna U ≤ 1,1 W/m2K". Kui selle ära teete, on veeb eesmärgistatud. 

plasto

Soovin Eesti aknatootjatele jõudu ja kõike paremat oma tänuväärses töös.

Õppetund

Sihtgrupi vajadustele kehastudes on sul eksperdi kuvand ja usaldus, sealt edasi parem müük. Nii lihtne ongi. Hea veeb ei pea olema kallim ja keerulisem. Hea veeb peab olema läbimõeldud, eesmärgipõhine. Loodetavasti see harjutus aitab teid siinkohal edasi.

Võibolla oled tähele pannud, et ka OKIA blogi on koht, mis seletab, väsimatult, aastaid, siis alles pakub. Sest me oleme eksperdid ning tahame ja oskame sind omas valdkonnas parimal võimalikul viisil aidata. Vaadake ka meie enda näidislugu Mariine Autost.

Hea lugeja, kui sa tahad strateegilist hästi läbimõeldud ja äri toetavat veebilehte, kirjuta meile info@okia.ee peale, saame kokku ja arutame asja. Võib kirjutada ka otse mulle – kaupo@okia.ee.

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!