Single blog post

Facebook on küps

Aasta alguses sai prognoositud, kuidas jätkub Facebooki levik Eestis. Pakkusin, et see nihkub aasta lõpuks kuhugi 500 000 inimese kanti, kuid suurem tõus on juba läbi. Tundub, et nii see võibki olla ja ka 500 000 on ilmselt veidi liiga optimistlik.

Numbritest veel

Kasv kindlasti jätkub, suvi oli vahel, aga viimase poole aasta tõus on olnud "vaid" 50 000 uut kasutajat, mis jääb eelmisele ja üle-eelmisele aastale kasvutrendilt alla – eelmise aasta sama perioodi muutus oli ca 2x suurem ehk ligi +100 000. Varasemat statistikat näed siit.

Samas on see kõik ju loogiline. Eestis saab kriitiline piir inimesi lihtsalt otsa. Vaadates, palju on meil Facebooki kasutajaid kõigist Eesti internetikasutajatest, on see number 44%, Soomes on see 45%, Rootsis 53%, Suurbritannias 58%. Läti alla 20%, seal on veel arengusruumi. Kuhugi sinna 50% juurde see enamikes riikides lõpuks pidama jääbki.

Eesti näitaja oli veel 2010 aasta alguses vähem kui 10% kõigist internetikasutajatest, seega tõus on olnud kiire, kuid nüüd hakkab lagi kätte jõudma.

Aga see poolele miljonile lähenev rahvahulk eestimaalasi on piisav number, et pidada Facebooki suureks meediategijaks meie turul. Seda enam, et inimesed veedavad seal kordades rohkem aega kui kohalikes saitides üldiselt ning kasutajatele sõnumite edastamine on päris hästi segmeenteeritav kuni ettevõtete nimedeni välja (ei ole keeruline sihtida reklaame vaid oma konkurentide fännidele, näiteks).

Siia kõrvale sobivad numbrite võrdlemiseks veel Metrix ja TNS Metrix.

Mis aga muret teeb?

Turunduse seisukohast siis. Meile teeb muret see, et turundamine Facebookis on teatud mõttes väsinud. Suur laviin, vasikavaimustus, on läbi. Tuleb välja, et Facebook polegi imevahend (daa!), mis igal juhul edu toob. Eriti edu ka siis, kui sa ei pinguta. Seda me oleme ka kogu aeg rääkinud.

Tundub, et paljud tulid nö ühekordse projektina, said linnukese kirja ja sinna see jäi. Või kas on ikka nii? Sel teemal teeme praegu uurimust ning esitame koos Marko Sauega väikese ettekande 28. septembril Best Interneti kongressi raames.

Google +

Kas Google+ vahetab Facebooki välja? Ilmselgelt vara öelda. Kuigi Google+ algne levik oli kiire, jäi see siiski põhiliselt esimeseks vaimustuseks, vähemasti minu seinal on seal suhteliselt vaikne. Pigem on nende tulek pikemaajalisem ning vajab enne kriitilise massi saavutamist. Kuna nende kombitsad on kohtades, kus sa sisuliselt iga päev käid (Google, Gmail, Youtube jne), siis viibid sa Google+ võrgustikus sisuliselt kogu aeg, sest kõik need saidid on "ülemist nurka pidi" Google+ süsteemiga ühendatud. See ongi selle asja point. Google+ pole tegelikult isegi ametlikult avatud veel ja kasutada saab nn "kutsetega".

Käivad jutud, et kusagil aasta lõpus peaks tulema Google+ firmasaidid ehk midagi analoogset kui Facebookis "page'd". Loodetavasti tuleb sealt midagi uut. Küll aga eksisteerib ka seal oht, et esialgu müravaba Google+ muutub samasuguseks infotulvaks kui on täna Facebook.

Muu maailma numbrid

Nagu veidi ülevalpool mainisin, jääb kasutajaskond riigiti pidama kuhugi 50% internetikasutajate juurde. Arvestades, et maailmas on täna ca 2 miljardit internetikasutajat ning neist ca 750 miljonit kasutab täna Facebooki, ongi see piir varsti kätte jõudmas.

See aga ei tähenda, et mingi asi sai valmis ja läbi, pigem on üks ülisuur kanal (võib lausa eraldi kanalina käsitleda küll) maailmas juures, täiskasvanuks saamas, mille kasutamisel mängivad rolli head ideed, järjepidevus ja kogemused. Nagu see on iga teise meediakanali puhul.

Kokkuvõtteks

Facebook on turunduskanalina enamvähem "küps", kasutage seda targalt teiste kanalite kõrval. Hea aeg mõelda numbritest kaugemale ning tegeleda taas tõsiselt brändinguga, mis vahepeal unarusse kippus jääma. Siia lõppu ka üks video sotsiaalmeediast ja numbritest:

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!