Single blog post

Native vs mobile vs responsive – millise peaks valima?

Kui  2011. aastal kevadel tulin mõttele luua rakendus, millega jõudsin muuhulgas Pealtnägijasse ja Forbes’i, et teadnud ma, et aastaid hiljem pean hakkama vastama küsimustele: kas tellida mobiilirakendus (native app) või mobiiliveeb, ja üldsegi, miks veebimeistrid mulle responsive veebi soovitavad? Küsimusi tuleb ikka veel kasvavas hoos.

rakendus vs app

2 aastat tagasi oli Apple App Store’is pool miljonit rakendust ja tagantjärele ei tundunudki halb aeg turule oma äpiga tulla. Esimese hooga ei pääsenud ma oma seksipäevikuga (algselt oli nimi SexBlog) Apple tsensorite ligigi. Rakendus lükati pikema kaalumista tagasi. Steve Jobs polnud surnud, ja mul polnud aimugi, et Apple st Jobs ei tolereeri teatuid teemasid. Nüüd, kui äppide arv Apple süsteemis ületab miljonit, on igasugune mõte seal välja paista enam kui hirmutav. Kui vähegi raha ja jõudu on, soovitan minna rakenduse ehk äpi teed.

Olen paar aastat Kuldmuna digižüriis töötanud. Järjestikune aeg on näidanud kätte vead, kuhu tellijad uuesti ja uuesti takeduvad. Ja seda ei saa ette heita, sest arvutiekraanipõhine mõtlemine on meisse imbunud nagu teadmine, et piim on tervislik. Unustage arvuti. Pole vahet, kas see on Dell või MacBook. Nutiseadmed on tapnud arvuti ja Bill Gates’i. Uue veebi tellimine algab nutiseadme vaatest: kuidas äri paistab pisemalt ekraanilt; alles seejärel, kuidas mahub täies hiilguses kuvari laiekraanile laiutama.

Mobiilsed veebid ja äpid on uued veebilehed.

Native app

Kui olete jõudnud faasi, et uuendada oma veebi või olete õndsas neitsilikkuses ja teid pole veebis ollagi, siis eesmärgi püsitamine peaks olema:

  1. Kuidas peaks esindatud olema nutiseadmetes;
  2. Kui energiat üle jääb, kas teha kodulehekülg ka arvutist vaatamiseks.

Miks on hea teha pärisäpp (native app)

Äpp ehk rakendus on kallim. Samas, native-lahendusega olete seotud tihedalt telefoni ökosüsteemiga ja saate osa otseteedest kaamerasse, liikumisandurisse, GPSi, kompassi. Pärisäpp on kiirem ning seda on mõnusam kasutada (eeldame, et rakenduse eesmärk ja kasutusloogika on eelnevalt läbi mängitud ja mõeldud ning teate, mis seadmeid te kliendid kasutavad). Hind, mida maksate kiiruse ja mugavuse eest on tavaliselt 2-3 korda kõrgem (mobiili)veebi omast. Kui sellest takistusest vähe oleks, on Apple’i, Google’i, Microsofti rakenduste turud kummis ja seal uue äpina välja paista on eesmärk omaette. Äppe, mida pole kunagi kasutatud, aga on alla laaditud, on telefonis omajagu ootel.

Arvatakse, et kümnest alla tõmmatud äpist avatakse vaid paar

Kui teenus, toode, äri tekitab kasutajates soovi klikkida äpi ikoonile telefonis, siis native app on õige tee. Küll vaevaline tee, sest telefonimudeleid on palju, millele rakendus teha. Ainuüksi Apple’i riigis peaks äpi looma nii iPhonele kui iPadile, mis on erinevate suuruse, liikumiste, tunnetustega. Ja siis veel Google’i ja Windowsi seadmed.

Kui ei vaja äppi

Kui te ei viitsi (taha) teha äppe kõigile maailma telefoniplatvormidele ja neid pidevalt uuenda, siis on üheks võimaluseks mobiilne veeb. Mobiilne veeb on enamasti aadressil m.amserv.ee või mobile.amserv.ee. (Mobiili-)veebilehega loomisega peaksid hakkama saama kõik tavalised veebiärikad, kes nii või naa veebilehti teevad ning ei peaks kallite äpiarendajate jutule minema.

app responsive web

Mobiiiliveebi kõige suurem eelis on võimalus hetkega pakkuda kõige olulisemat sisu, mida nutiseadmetega tahetakse: poodide asukohad, lahtiolekuajad,  kampaaniatooted vms. Mobiiliveebist saab ära jätta uudised, ettevõtte missiooni-visioonijutu vm liigse sisu (mida nagunii ei loeta?). Ka saab eos suured pildid ja mahuka graafika kõrvale jätta, sest mobiilne veeb peab ülikiiresti toimima 3G koormatud võrgus. Julgemad ennustavad mobiiliveebile 2014.aastal surma. M-veeb on ettevõttele lisakoduleht, mida tuleb hallata ja vallata, ning see on lisatöö. Veebitehnoloogiate areng võimaldab kavalamat hakkama saada.

Unustage mobiiliveeb, moesõna on responsive

Täna Google soovitab kohanduvat (responsive) veebi. Kohanduv veeb, nagu nimigi ütleb, sätib kodulehe elemendid erinevatele ekraanidele vastavaks. Oma värsketes soovitustes kiidab ka takka, et eraldi mobiiliveebi asemele tehtaks kohanduv veebileht. Ja õigesti teeb, milleks mitme erineva lehe (statisitka, optimeerimisega) tegeleda, kui saab ühega hakkama. Ka on Google arvates mobiiliveeb kasutajale ebakvaliteetsema sisuga, sest ei paku nii paljut väärtuslikku kui põhiveeb. Responsive-veebiga kaob ära ka dubleeritud sisu probleem, mida Google taunib (sest suure tõenäosusega on mobiiliveebi ja põhiveebi mõningad sisuosad identsed).

Responsive kujundusega, mõnikord kutsutud ka dünaamilise disainiga, veeb oskab toime tulla erineva ekraanisuurusega seadmetega

Ärge lootke, et dünaamilist, kohanduvat veebidisaini võimaldavad tehnoloogiad ja nipid teevad teie uue kodulehe automaatselt nutiseadmesõbralikuks. Uut veebi tellima tõtates mõelge ise, kuidas teie unistusteveeb pisemalt ekraanilt paistma hakkab ja seejärel andke ülesanne UI/UX disaineri lauale. Loobuge rasketest piltidest ja muust liigsest, mida ei jaksa mobiili kaudu jälgida.

App-mobile-responsive

Pärast valikut algab raskem osa

Isegi, kui teie tellimuse täidab mitmekordne Digimuna laureaat, kõik elemendid on läbimõeldud ja targalt lahendatud, algab raskem osa pärast töö valmimist:

  • äpi puhul, kuidas see nähtavaks ja allalaaditavaks reklaamida, kuidas kasutajad saada uuesti ja uuesti äppi avama;
  • veebi puhul, kuidas optimeerida otsingumootoritele ja timmida veebileht kiiremaks, kiiremaks, kiiremaks, sest Google hindab väledust (nutiseadmete puhul kasutatakse sisu sikutamiseks mobiilset internetti, mis pole samaväärne püsiühendusega).

PS Võimalik, et m-veeb tänavu ei sure. On kõige lihtsam ja odavam viis harjuda mobiilipõhiselt mõtlema just firmale mobiiliveebi tellides. Vanad harjumused surevad visalt ja kusagilt tuleb alustada.

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!