Single blog post

Open Graph – Facebooki “salarelv” veebi vallutamiseks

FacebookMööda interneti ringi liikudes oled kindlasti märganud ja vajutanud veebilehtedel olevatel Facebooki Like nuppudel. Samuti oled ehk registreerunud mõnel saidil oma Facebooki kontoga. Selle kõige teeb võimalikuks Open Graph protokoll, mille tõi Facebook välja F8 üritusel vähem kui aasta tagasi.

Mis on Open Graph?

Open Graph on arendatud mõttega, et veebilehed saaks defineerida, mis füüsilise maailma objekte nad esindavad. Nendeks objektideks võivad olla restoranid, kuulsused, spordimeeskonnad, filmid jms. Objektide tüübid on Open Graph protokollis kindlaks määratud. Lisaks objekti tüübi määramisele tuleb määrata veel pealkiri (võib olla erinev veebilehe pealkirjast), pilt ja aadress. Kõik see käib veebilehe

tag'ide vahele. Open Graph protokoll võimaldab ka postitada ja muuta Facebooki seinale postitavate linkide sisu, siduda need konkreetse Facebooki rakendustega (mis omakorda võimaldab saada täpset statistikat linkide jagamise kohta).

Näide:

og:title" content="The Rock" />

og:type" content="movie" />

og:url" content="http://www.imdb.com/title/tt0117500/" />

og:image" content="http://ia.media-imdb.com/images/rock.jpg" /> … …

Facebooki pluginad

Seoses Open Graph'iga lasi Facebook välja ka pluginad, millega oma veebileht siduda Facebooki ja selle kasutajatega. Allpool on mõned näited pluginatest, millega on võimalik oma veebilehe interaktiivsust tõsta.

Like nupp

Sinu sõbrad, kellele antud postitus on meeldinud.

Viimased tegevused

Viimased tegevused sinu Facebooki sõprade poolt OKIA veebis.

Sõprade soovitused

Nimekiri lehekülgedest OKIA veebist, mida su sõbrad on Facebookis jaganud.

Login nupp

Login nupp koos sinu sõprade nägudega, kes samuti antud saidil registreerinud on.

Facebook küsib luba, et anda rakendusele ligipääs sinu andmetele.

Facebooki Like nupp on jõudnud isegi Hollywoodi filmi treilerisse.

 

Mida see tähendab kasutaja jaoks

Seoses Open Graphi väljatuleku ja uute Facebooki pluginatega tekkis veebihalduritel võimalus kohandada Facebooki sisseloginud kasutajate jaoks oma veebileht vastavalt tema ja ta sõprade eelistustele (Instant Personalization).

Uuendustega seoses toimus ka tõsine Facebooki privaatsusseadete fiasko, millest kihas terve blogosfäär. Selle tulemusena muutis Facebook privaatsusseaded oluliselt lihtsamaks. Samas tõmbas endale tähelepanu ka Google töötaja, kes arendas Facebook Disconnect brauseri lisa, mis eemaldab kõik Facebooki pluginad veebilehtedelt, mida külastad.

Open Graph ja Instant Personalization annavad vastutuse kasutajate kätte, et nad oma infot hoolikalt hoiaks, sest Facebooki arvates on internetis olev info avalikum kui ei kunagi varem. Kui aga kõrvale jätta probleemid privaatsusega, siis on Open Graph väga tänuväärne nähtus. Veebis ringi liikudes näed, mis su sõpradele meeldib (leiad läbi selle ehk huvitavaid filme, raamatuid) ja uutes keskkondades registreerimine (ja sisse logimine) pole olnud kunagi nii kiire ja valutu.

Mõni aeg tagasi astus Facebook jällegi privaatsusreha otsa, lubades rakendustel ligipääsu inimeste kodusele aadressile ja telefoninumbrile. Küll aga võeti see muudatus kiirelt tagasi.

Mida see tähendab turundaja jaoks

Üldiselt on turundaja jaoks Open Graph ja Facebooki pluginad odav kanal liikluse suurendamiseks turundatavale veebilehele. Like vajutades tekib kasutaja profiilile sellekohane link ning tihti satub see tegevus ka tema sõprade uudistevoogu, mille kaudu tuleb sinu veebi uusi kasutajaid. Kui kasutada Open Graph võimalusi ning määrata leheküljele objekti tüüp (näiteks raamat), siis Like nupu vajutamisel lisatakse too raamat ka kasutaja profiilile lemmikraamatute alla.

Lisaks Like nupu tekitavale liiklusele on võimalus ka enda lehel külastajate aktiivsust tõsta läbi eelnevalt mainitud pluginate, mis näitavad külastaja sõprade poolt jagatud sisu antud veebilehel.

Kui sinu veebilehel on aga juba sotsiaalsed elemendid olemas nagu hindamine ja kommenteerimine, siis on asi keerulisem. Facebooki sotsiaalsed pluginad hakkavad sel juhul sinu veebi sotsiaalsete elementidega konkureerima. Ka pole lahendus vahetada välja kodukootud lahendused Facebooki omade vastu, sest siis ei asu info enam sinu valduses vaid Facebooki serverites.

E-kaubanduse puhul on Facebooki pluginad ainult positiivne nähtus. On juba mitmeid näiteid nagu näiteks Levi's ja Amazon. Sest on ju ammugi räägitud, et inimestele mõjub reklaamist palju enam sõprade soovitused. Ja kui e-poes ringi liikudes näed, et mitmele sinu sõbrale mõni toode meeldib, siis kindlasti aitab see kaasa ostuotsuse tegemisel.

Soovi korral ühendab Amazon sinu konto Facebooki kontoga. Läbi selle saab ta ligipääsu sinu andmetele nagu lemmikraamatud ja oskab pakkuda sulle teisi raamatuid sarnasel teemal.

Open Graph võimaldab ka kasutaja õiguse saanud rakendustel postitada nende kasutajate Facebooki seinale nii tavalisi postitusi, kui ka check-ine. See loob lõpmatu hulga võimalusi nii veebi- kui ka mobiiliarendajatele. Lisaks veebis kasutatavatele pluginatele on Facebook ehitanud ka Facebook Places teenuse, mis võimaldab läbi mobiili teada anda oma sõpradele, kus ja kellega oma aega parasjagu veedad. Hiljuti lisandus sellele ka Facebook Deals kupongide platvorm, mis võimaldab luua pakkumisi oma füüsilises maailmas asuva äri jaoks.

Mida see tähendab Facebooki konkurentide jaoks

Lisaks sellele, et Facebook on kasvanud vaieldamatuks liidriks sotsiaalvõrgustike seas oma ligi 600 miljonilise kasutajaskonnaga, suurendavad Open Graph ja sotsiaalsed pluginad tugevalt tema haaret terves veebis.

Selline kasutajate arv ning Facebooki ambitsioon ühendada mitte ainult inimesed/sõbrad, vaid ka objektid reaalsest maailmas inimestega, teeb kindlasti murelikuks teised suured tegijad veebimaailmas nagu Google, Twitter, Yahoo, AOL, MySpace jne. Asja ei muuda kuidagi paremaks fakt, et tegu on kinnise süsteemi ja läbi pluginate kogutud andmeid kontrollib ainult Facebook, mida ta jagab ainult valitud partneritega.

Paljud peavad Facebooki tõusu ka Google languseks. Seda väidet toetab ka statistika mõlema firma kohta. Kuigi hetkel on Google kasum kordades suurem, siis ei jää see kindlasti alatiseks nii. Koos külastuste arvuga tõuseb ka Facebook kasum, mis eeldatavalt oli eelmisel aastal ca 1,86 miljardit dollarit.

Konkurentidel on ees ootamas keerulised ajad, võitlemaks vastu aina suuremale Facebooki haardel kogu veebi üle. Tõenäoliselt pole lahenduseks sarnase kinnise süsteemi loomine, pigem avatud veebi propageerimine ja eeskujuks olemine ning sealjuures võimalusel Facebook algatuse blokeerimine ja kritiseerimine.

Kindlasti pole konkurentide jaoks kõik kadunud, Facebook pole jääv nähtus ning internetitrendid on tsüklilised.

Mida see tähendab Facebooki ja tema partnerite jaoks

Facebook astub Open Graph'iga maailma, kus keegi teine sellistes mõõtmetes veel käinud pole. Olles suurim sotsiaalvõrgustik maailmas ning omades meeletut infot inimeste omavaheliste suhete, käitumise ja eelistuste kohta, üritab Facebook siduda kogu selle info asjadega ülejäänud internetis ja füüsilises maailmas.

Läbi Open Graph'i voolab Facebooki serveritesse meeletult infot, mille rakenduse väljamõtlemisega alles tegeletakse. Üks suur samm selles osas oli partnerlus Microsofti otsimootori Bingiga, mis tõi tänu Facebooki andmetele sotsiaalse otsingu täiesti uuele tasemele. Kahtlemata on see, aga jäämäe veepealne osa ning suurem innovatsioon ootab meid alles ees.

Oodatakse ka Facebooki oma reklaamvõrgustikku veebilehe haldajatele sarnaselt Google'i AdSense'ile. Facebook proovis küll teha reklaamimaailmas revolutsiooni juba 2007. aastal oma Beacon platvormiga, kuid see lõppes negatiivse tagasiside ja kohtuga ning suleti 2009. lõpus. Arvatakse, et Facebooki reklaamvõrgustik võiks sihtida reklaame vastavalt järgmistele aspektidele:

1. Reklaamid, millel oled varem klikkinud

2. Veebilehed, millel oled läbi Facebooki ennast registreerinud

3. Postitused ja lehed, mis on sulle meeldinud Facebookis ja teistel veebilehtedel (mis kasutavad Open Graphi)

Sellised reklaamid oleks palju täpsemad ja personaliseeritumad, kui on Google'i kontekstipõhised reklaamid. Et tulusid märgatavalt tõsta, siis on oma reklaamvõrgustik kindlasti üks sammudest, mis seda aitab teha.

Rohkem lugemist samal teemal:

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!