Single blog post

Pandad ja pingviinid ehk Kuidas toimib tänapäeval Google otsing?

networkKui Larry Page ja Sergey Brin aastal 1996 hakkasid tegelema uurimustööga, mille tulemuseks oli Google impeerium, ei osanud nad kindlasti arvata, et sõnaraamatutesse jõuab sõna “guugeldamine”, et nende käsutusse jõuab maailma suurim arvutusvõimsus ning andmemassiiv ja et nende käes on üle 66% maailma otsimootoriturust. Tänaseks on see kõik reaalsus.

Aga suure turuosaga kaasneb suur vastutus. Kuna Google on võtnud endale eesmärgiks luua puhtam internet, on nad viimasel ajal tegelenud asjadega, mis mõjutavad otseselt veebitreialite igapäevaelu. Mõnest nendest tegemistest järgnevalt juttu tuleb.

PageRank

PageRank pole oma nime saanud üldse mitte sõnast “page” (lehekülg), vaid hoopis Google kaasasutaja Larry Page nimest. Väga lühidalt on tegemist veebilehe mõjuindeksiga. Selle peamised arvutustegurid on relevantsed viited leheküljele püramiidskeemina. Sisuliselt – kui mõjuvõimas (palju külastatud ja hea sisuga) lehekülg viitab relevantse sõnaga (näiteks “digiagentuur”) mõnele saidile, kus see sõna on prominentselt üleval (näiteks https://www.okia.ee), siis annab see mõlemale punkti juurde.

Samas kui viited on lisatud kaootiliselt ja ebatäpsete viitesõnadega, läheb mõlemal punkt maha. Kui kokku läbi töötada miljardeid viiteid, on võimalik sealt saada täiesti adekvaatne keskmine hinne, millest moodustub ka ühe lehekülje PageRank. Seda statistikat tehakse 3-4 korda aastas ja SEO spetsialistid ootavad uut arvutust hinge kinni hoides, lootes, et nende käe alt tulnud veebisait saab võimalikult hea hinde. Mida parem hinne, seda kõrgemal on otsitulemuste seas ka viide Sinu saidile.

Siia sobib üks asjalik video PageRank'i teemadel. Vaata ka samale kanalile laetud teisi lynda.com internetiturunduse videosid, huvitavad ja hästi teostatud.

Panda

Mõned aastad tagasi hakkasid kavalamad ärimehed pakkuma lingifarme – raha eest said kliendid endale mustmiljon viidet oma saidile, mis tõstis tema relevantsust ja tänu sellele otsitulemustes väljapaistmist. Google reageeris sellele üsna kiiresti oma algoritmidega – tulemuseks oli Panda – muidu sõbralik loom, aga kui avastas, et mõnda veebisaiti on hallis alas toimuva äriga üles togitud, sai tigedaks – tulemuseks kas madalam või üldse kadunud PageRank.

Tänu sellele on tänaseks lingifarmid sellisel kujul, nagu nad olid, kadunud. Panda “positiivne” omadus oli, et järgmise PageRanki ümberarvutamise ajal ei arvestatud eelmise arvutuse tulemusega ja veebitrialid said oma vigadest õppida – upitades saiti tagasi muude nippidega (ja koristades lingifarme tühjemaks).

Piltlikult ja läbi huumori sobib siia üks teemakohane reklaamklippide kogumik:

Moraal: ära aja Google Pandat närvi.

Penguin

Kuna Panda oli üsna tubli, kolisid lingifarmimeistrid uutele jahimaadele – nutikad lingifarmid. Sisuliselt on tegemist veebisaitidega, kus leidub üsna palju korralikku sisu – uudised, artiklid, korralik struktuur (agregeeritud maailma erinevatest portaalidest), kuhu sisse pakutakse kliendile ostetud artikleid koos viidetega. Artiklid üldiselt on kas masingenereeritud (inimesele mitteloetav, otsimootorile küll) või kliendi poolt kokku kirjutatud. Neid artikleid postitatakse massiliselt, neile viidatakse omakorda, tekitatakse korralik võrgustik, mille tulemusel peaks tõusma kliendi veebisaidi PageRank.

Skeem toimis üsna pikalt ja korralikult, kuni Google lõi sellele vastuseks Penguini nimelise programmi – esimese algelist tehisintelligentsi omava kontrollroboti. Penguin suudab üsna adekvaatselt aru saada, kas artiklid, mis viitavad on tõesti artiklid, kas viited on tõesti inimlisatud viited ja ega ometi ole tegemist hallis alas kõndivate teenusepakkujatega.

Penguin on viimase aasta jooksul tekitanud üsna palju pahandust – nimelt on tema otsus jääv ja edasikaebamisele ei kuulu. Sisuliselt tähendab Penguini hammaste vahele jäämine domeeni otsimootorist väljaviskamist ja ainuke võimalus Google otsitulemustesse tagasi saamiseks on leht uue domeeni peal puhtalt kohalt avada – sedakorda legaalselt oma saiti üles upitades.

Struktureeritud info

Ühte pidi karistuslikku rada pidi läinud Google (ja tema jälgedes ka teised otsirobotid) on saanud samas hakkama ka veebitrialitele väga sõbraliku tegevusega – nimelt juba mõnda aega on võimalik enda saidi positsiooni parendada puhtalt saidisisese tegevusega – märkides ära oma lehel, mis seal täpselt on.

Erilist kasu toob see näiteks veebipoodidele, retseptisaitidele, uudisteportaalidele ja teistele, kelle sisu on pidevas muutmises ja kes tahavad et nende otsingud paistaksid silma. Kui kavalalt toimetada, on tulemuseks on väga kenad “rich snippet” tüüpi otsitulemused – proovige näiteks guugeldada sõnapaari “kartuli-hakklihavorm” siis näeb kohe kuidas mõni otsitulemus paistab paremini silma. Struktureeritud info osas tasub kindlasti lugeda läbi http://schema.org kirjelduse ja definitsioonid, et aru saada, kas antud teemast on kasu ka Sinu saidi paremaks muutmisel. Kogu see punkt väljendab ka Google missiooni – “content is the king” ehk “sisu on peamine” – mida kvaliteetsem info seda paremal positsioonil oled tulemustes.

BBC Academy / schema.org videotutvustus semantilisest veebist:

Sotsiaalvoog

Google on ka aru saanud, et sotsiaalmeedia on tänapäeva uus Google – inimesed pigem tarbivad infot, mida nad saavad Facebookist või Twitterist oma sõprade või jälgitavate kaudu. Google on sellest väga hästi aru saanud ning kuna otsigigant teab oma külastajate kohta (kui nad on veebis vähegi aktiivsed, omavad Google, Facebooki ja/või Twitteri kontosid) rohkem kui nood arvatagi oskavad, soovitab rohkem viiteid, mis on käinud läbi inimese sotsiaalvõrgustikest.

Kokkuvõtteks

Google ja teiste otsimootorite jaoks muutub üha olulisemaks sisu. Et leida head sisu (ja vältida hallil alal liikuvaid otsimootorioptimeerijaid), on neil vaja veebitreialite abi. Otsimootorid karistavad üha rängemini neid, kes üritavad nende meelest illegaalsete vahenditega neid petta, samas paitavad neid, kes annavad endast parima, et otsimootoritel oleks võimalikult lihtne aru saada, millest on lehel juttu ja kuidas see võiks kasulik olla otsimootori kasutajale.

Kindlasti tuleks endale selgeks teha Google Webmasters Tools (ja ka Bing otsimootori analoogne tööriist) ning hoida silma peal oma veebisaidi tervisel ja statistikal – lõppeks tuleb suurusjärgus 60% lehekülje külastajatest otsimootoritest.

Google Webmaster Toolsil on olemas oma Youtube kanal, kus õpetusi iga nurga alt.

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!