Single blog post

Paremate digilahenduste “salaretsept”

Üldlevinud praktika Eestis digilahenduste tegemisel on reeglina selline:

  1. Klient esitab lähteülesande
  2. Agentuurilt tuleb fikseeritud hinnapakkumine
  3. Asi läheb selle alusel töösse
  4. Üleandmine/live/arveldus

Miks see ei ole parim viis

Sedasi käivad näiteks enamus riigihankeid. Isegi President urises aastapäevakõnes sellel teemal, mis tasemel meil kasutuskogemused digiasjadel on. Reeglina isegi ei kaasata päris loovinimesi.

Selle formaadiga on aga üks probleem – see pole orienteeritud parima võimaliku tulemuse saavutamiseks, sest maksimaalseid eelduseid selleks lihtsalt pole. Teisisõnu – see tapab osa loovusest ja ideedest, aga ka kaasatusest, on pigem rabistav ja raamitud. Aga selleks ju siia tullaksegi, et pead kokku panna, olla Üks Äge Tiim ja minna piki protsessi sammhaaval koos.

Asi selles, et lähteülesanne on tehtud tolle hetke parimas usus ja soovis, aga ei pruugi olla kaugeltki see, mida lõpuks vaja on. Lisaks pole sinna tihti kaasatud loovinimesi agentuuri poolelt. Nüüd kui pakkumine on tehtud briifi peale, läheb “skoop” ehk ülesanne suhteliselt lukku ja selle pealt toimub kogu disaini- ja arendusprotsess, kuniks asi valmis.

Automaatselt tekib agentuuri poolelt paratamatu ettevaatlikkus – uusi ideid, mis lähteülesandest erinevad, ei juleta eriti välja pakkuda, sest nende teostamiseks reeglina töömahule ja eelarvele lisa ei tehta, samuti on töö sisu ju kokku lepitud lepingujärgselt.

Lisaks pole protsess tellijale kogu aja vältel päris hästi hoomatav ning oodatakse, millal saab “võtmed kätte”.

Kuidas saaks paremini

Eestis on seda rakendatud pigem tarkvaraarenduses ja selle asja nimi on agiilne arendus.

  1. Sul on mingi äge mõte, mida sooviksid. Ükskõik kui põhjalikult või üldiselt kirja panduna.
  2. Istutakse kokku, lepitakse suurusjärguliselt kokku projekti sisuline ja ajaline plaan. Disainereid saab kaasata nii tootearendusse kui kasutuskogemuse plaanimisse, disainist rääkimata.
  3. Vahepeal tuletatakse MVP ehk minimaalne asi, millega välja saab tulla. See tuleb ka muidugi targalt teha, et poleks “liiga minimaalne”, kus lõplikust asjast tekib väärarusaam või halb kasutuskogemus.
  4. Töö võetakse ette jupphaaval, “sprintidena”, 1-2 nädalaste tükkidena. Siis istutakse jälle koos maha, vaadatakse kuidas sprint läks, kas tekkis uusi mõtteid ja lepitakse kokku järgmine sprint, seda nii tellija kodutöö kui agentuuri osas. Sedasi tükkhaaval liikudes on võimekus asjale kõigilt osapooltelt fokusseerida oluliselt suurem.
  5. Mingi hetk liigub sprinditükk arendusprotsessist kasutuskogemuse lauast disainilauda, sealt omakorda arendusse. Kõik on hoomatav.
  6. Kõik osapooled on hästi kursis, sisuliselt pidevalt kaasatud ja võimelised algsesse plaani uusi ideid või suunamuutusi kaasama.
  7. Arveldamine lükatakse samuti tükkideks, iga kuu tööd billitakse järjest ja pole mingeid suuremaid ühekordseid väljaminekuid. Töömahud varieeruvad, kas on full time inimene(sed) selle projekti peal või näiteks 1 või 2 nädalat per kuu, sõltuvalt projektist. Meil on päris mitu klienti, kes võtavad meilt regulaarselt just 1 või 2 nädalasi tükke iga kuu.
  8. Selline koostöö on tavaliselt pikaajaline, sõbralik, hästi orgaaniline, päris ehe partnerlus. Pealegi, ükski asi ei saa plaks valmis ja siis ongi lõplikult valmis. Alati saab edasi mõelda, parandada, ajaga kaasa minna. Iga lahendus hakkab esimesel päeval kohe vananema.

Lõppkokkuvõttes sünnivad just sedasi parimad lahendused. OKIA agentuurina on üha enam üle läinud agiilsele arendusele ning see on end korduvalt tõestanud. Asjadel on hoopis parem hingamine.

Euroopas, ka näiteks Soomes, on see digiarenduse maailmas juba juurdunud metoodika, ent Eestis kasutatakse suhteliselt vähe, eriti loovpoolel.

Siin on kahjuks liiga tihti veel ootus “annan arvutimees Toomasele mingi raha, las teeb hea koduka”. Tavaliselt lüüaksegi plaan ja eelarve lukku, pigistatakse tegijast kõik mahlad välja ja saadakse tegelikult asi, mis ei pruugi olla parim võimalik.

Kokkuvõtteks

Soovitame reeglina agiilset meetodit, kui tahate võimalikult head tulemust. Mott on laes, eesmärgid on ühised. See on pikaajaline partnerlus, kus teil on “oma digitiim”, kes teid hästi tunneb, kaasa mõtleb ja asjad ära teeb. OKIA’s on täna selliseid kliente ligi pool ning tahame üha enam sellele üle minna. Tulemus hea, tellija rõõmus, lahenduse kasutaja rahul. Win win win.

Kirjuta kaupo@okia.ee, kui otsite endale maailmatasemel kasutuskogemuse-, disaini- ja arenduspartnerit. Saame kokku, vaatame, kas ja kuidas meil võimalikku ühisosa on. Kui klapp on, saame olla Üks Tiim.

Share on your favorite social network:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua Sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!