Single blog post

Sotsiaalmeedia kanalite rollid Eestis

social-mediaSotsmeedia pole odav kanal, sisuloome ja kommuuni loomine on aeganõudev ning kulukas. Samas möödapääsmatu. Paljudel juhtudel näen, et veebi servas on 5-6 erinevat sotsmeedia kanali ikooni. Vau, kus on alles aega ja vahendeid! Samas ikka ja jälle küsitakse – kas peaks olema kohal ka kanalites nagu Twitter, Instagram, Google+, Foursquare Youtube, Pinterest? Facebook niikuinii. Vaatame põgusalt, milline on tänane seis ja kasutan siin Google Trends indikaatorit, mis peegeldab Google otsingute arvu sellele keskkonnale. Nii täpne, kui see mõõdik nüüd ka on, näitab ta siiski trendi suunda.

Jõuvahekorrad

Sellelt graafikult on selgelt näha – ainus, kes Facebookile vastu saab ja saab hästi, on Youtube. Youtube samas on turundajale märksa keerukam keskkond kui Facebook. Eesti jõuvahekorrad, TOP 5:

Twitter

Kuulsin, et äsjasel Passwordi konverentsil soovitas välisesineja kindlasti kasutada Twitterit. Ma ei olnud ise kohal, ei tea konteksti ega detaile, aga eemalt jääb mulje, et ta ei tea Eesti olusid. Siseturul on Twitteril Eestis marginaalne väärtus, kasutajaid on vähe. Rahvusvaheliselt aga on teine lugu, laias maailmas on Twitter vägagi tegija ning sealne awerness on pigem soovitatav. Siiski ei ole see lihtne, sest päeva lõpuks on suurem osa su "follower'e" robotid, mitte reaalsed inimesed, kes sinu ja su brändi vastu huvi tunnevad. Seega kui rahvusvahelist tähelepanu otsid – soovitatav. Kohalikult turul – pole väärt ajakulu.

Twitter vs Facebook Eestis läbi aegade:

Instagram

Instagramiga juhtus mingi hetk selline jama, et ta kasvas liiga suureks, eriti peale Androidile tulekut ja Facebooki allvususse minekut. Veider, aga nii on ja see mutatsioon toimus väga kiirelt, paari nädalaga praktiliselt. Mistõttu tundub täna tema nish olevat pigem selline – tore on sinna pilte saata, aga teiste omi eriti vaadata ei viitsi. Ka seal hakkasid massiliselt levima spämmirobotid, st suur osa jälgijaskonnast on tegelikult spämmimiseks mõeldud kummituskontod.

Levik maailmas:

Google+

Mingi ikaldus on selle asjaga, Google pole ikka veel suutnud omaenda sotsiaalmeedia kanalit käima saada. Kui asi algas, oli suur pauk ja kõik hõiskasid – lõpuks ometi. On ju Google otsimootori ja teiste Google keskkondadega integreerimine justkui ideaalne kombinatsioon. Sama kiirelt kui käis pauk, see ka sumbus. Registreeritud kasutajaid on palju, reaalseid igapäevaseid kasutajaid aga käpitäis. Graafik on kõnekas.

Foursquare

Eestis jätkuvalt tugevalt nishitoode, ka vaid üksikud kohad on läinud nendega kaasa. Näiteks lugesin foursquare kommentaaridest Rocca Hessi kohta, et kuigi Foursquare check-ini tegijatele pidi olema sooduspakkumine, ei teadnud müüjad sellest midagi. Külastajal totaalne pettumus. See kanal on Eestis marginaalne, aga USA's näiteks – kindlasti soovitatav, eriti söögikohtadele. Foursquare on siiski perspektiivikas kanal, seda ka Eestis, kui mõtleme välismaalastele, kes mööda vanalinna või Kuressaaret söögikohti otsivad. Seega perspektiivi mõttes – roheline tuli.

Youtube ja Vimeo

Youtube on jätkuvalt enimkülastatumaid saite ka Eestis. Seal silma torgata on küll suhteliselt keeruline, videod tuleb korralikult täägida ja toota sisu, mis levib hästi sotsiaalmeedias. Tihti panevad reklaamifirmad levitatavad klipid üles Vimeo'sse, mis on Youtube suurim konkurent. Samas nende jõuvahekord on nii meeletu, et võiks eelistada Youtube'i kui ikkagi keskkonda, kus rahvas on kohal. Seda enam, et Youtube on alustanud aktiivselt soovitusvideote süsteemiga, mis saadetakse nii esilehele kui meilile. Seega kui head (ning mitte liiga kalli tootmishinnaga) sisu on, on kindlasti hea kanal ka Youtube. Youtube'i võiks eelistada isegi Facebookile, st mitte laadida video FB kanalile otse vaid panna Facebooki link Youtube'i videole, et oleks juures ka Youtube kui meediakeskkonna enda viral-power.

Youtube vs Vimeo näitab, kui marginaalne on Vimeo:

Orkut

Google vana sotsmeedia võrk Orkut töötab siiamaani ja seda laipa balsameeritakse jätkuvalt (st väike arendamine vanakooli-keskkonnale toimub jätkuvalt), aga juba seal kohalolek turundajana mõjub sellena, et sa oled ajas seisma jäänud. Imagoloogiliselt kehv valik, seega las ta olla ja hääbuda vaikselt, las ta kooleb väärikalt.

Venekeelsed – VKontakte ja Odnoklassniki

Ma neist kahjuks palju ei tea, ise ei kasuta. Trend Googles on üsna stabiilne, VKontakte näitab isegi tuntavat langust. Venekeelse sihtgrupi hulgas on need kindlasti veel tegijad, kuid Facebook on hakanud ka näiteks Venemaal tõusu näitama, kuigi Google Trends graafik viimase aja kohta seda just ei näita.

Pinterest ja teised

Sõltub teemast ning sihtgrupist. Pinterest sobib, kui taaskord välisturgu otsid ning tegu on emotsiooniteemaga, näiteks mood, käsitöö jms. Siseriiklikult on selle roll marginaalne ning klapib heal juhul üksikute nishiteemadega.

Üks link, kus juttu sellest, et laias maailmas on Pinterest kätte saamas Twitterit. Veidi raske küll uskuda, sest Google Trends peab Twitterit ülekaalukalt rohkemkasutatavaks.

Samas Pinteresti roll Eestis on nii väike, et Google Trends ei pakugi Eesti-põhist infot vaid ainult ülemaailmselt:

Sotsmeedia keskkondi on veel, olgu või foorumid või erialasaidid. Tihti on nendesse panustamine hea mõte, näiteks olla pildis mõnes kohalikus erialafoorumis (näiteks autod, fotograafia vms). Seega tasub otsida nishikohti ja seal katsetada oma kommunikatsiooni. Suur osa inimeste netisolekuajast kuulub aga täna kindlalt Facebookile, seega kui soovite olla rohkem pildis, siis panustage just sinna rohkem aega. Täna on see nii, mis siis, et räägitakse, et noored otsivad FB-le alternatiivi. Head alternatiivi täna veel pole ning ei paista ka. 

Share on your favorite social network:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!