Single blog post

Tagasi SEO algusesse

SEO meister kordab tänapäeval mantrat Sisu on kuningas, produtseerib vajalike märksõnadega artikleid ja püüab igal vabal hetkel hankida linke, mis tema veebile viitavad, sest kuuldavasti on Google väliste prominentsete linkide tähtsust otsingutulemuste järjestamisel olulisemaks hakanud pidama. Lihtsad nõudanded, mida Google on 6-7 aastat jõuliselt soovitanud on uusi nippe jahtides paljudel kasutamata jäänud. Siin samas blogiski on räägitud Google otsingutulemuste esikohal olemise mõttetusest, kui antud veebiga ei plaanita midagi müüa.

Algatuseks avalehest

Ammustel aegadel kirjutas programmeerija kodulehe avalehele pealkirjaks “Avaleht”, et oleks endal hea kodulehe koodiga toimetades järge pidada. Enamasti keegi avalehe-sõna ei märganud, sest see paistis välja ainult veebilehitseja päisest.

SEO-Avaleht

Arvatakse, et Google võtab arvesse kahtesada tegurit, mille alusel veebi positsiooni otsingutulemustes järjestada. Vao, 200! Hirmutavalt suur number. Aja jooksul osade tegurite kaalud muutuvad, mõni näitaja muutub olulisemaks, mõni kaob üldse ajaloo prügikasti nagu meta-keyword, kuid kõigi teadaolevate põhimõtetega tuleb siiski tegeleda, sest kunagi ei tea, mis parasjagu kõige olulisem on. Möödunud aastal laastasid Panda ja Pingviini nimelised otsingu algoritmi muutmised veebide järjekordi ning need, kes olid harjunud kindlate märksõnadega uhkeldama otsingutulemuste eesotsas maandusid tulemustes oluliselt tagapool.

Tundub lootusetu? Sugugi mitte. Meenutame kõige lihtsamat, sedasama avaleht-sõna, mida programmeerija enda töö hõlbustamisel veebilehe pealkirjastamiseks kasutas.

Unikaalne pealkiri (Page Title) igale veebilehele

Google kirjutab enda soovitustes veebimeistrile muuhulgas, et

  • Make sure that your <title> elements /…/ are descriptive and accurate.

Maakeeli öeldes peaks pealkiri ehk Page Title olema lehekülge kirjeldav ning täpne. Nipp seisneb selles, et pealkirja välja mõeldes tuleb panna ennast Google’i (või ükskõik, mis otsingumootorit) kasutava inimese kingadesse. Mis sõnu sinu klient või tulevane klient otsingumootorisse trükib?

Tänapäevased sisuhaldusvahendid teevad paljud SEO-tööd ise automaatselt ära. Nad moodustavad Page Title’i firma nimest, kodulehe menüüst ja mõnest muust muutujast, mida saab ise CMSis kirja panna. Ja siin kurat end mõnikord peidabki. Automaatika lisab pealkirjadesse üleliigset infot, mida pole sinna tegelikult tarvis.

SEO-kalev-kontakt

Mu üks lemmikuid on pea kõikides firmaveebides esinev lehekülg Kontakt. Siia kirjutatakse ettevõtte andmed, näidatakse asukohta kaardil ning muu taoline juriidika. Korralikult õpetatud CMS loob lehekülje pealkirjaks automaatselt:

  • Kontakt | Firma nimi

Kui tihti teie otsingust märksõna “kontakti” otsite? Pakun, et ettevõtte asukoha või juriidilise nime leidmiseks ei tule keegi selle peale, et trükkida otsimootorisse sõna: “kontakt”. Oluliselt paremat infot annavad otsingumootorile välja pealkirjad (üle 70 tähemärgi ei tohi olla) näiteks:

  • Pihlaka 3 Tallinn | 3 korrus | Firma OÜ
  • Firma OÜ | Avatud 9-18 | Pihlaka 3 Tallinn | Estonia
  • Firma OÜ | Pihlaka 3 Tallinn | Telefon 666 6666

Sõna “Kontakt” asemel võiksite kirjutada hoopis oluliselt nüansirikkamaid sõnu. Seda tasub silmas pidada iga lehekülje puhul. Mõelge kõigile enda toodete ja teenuste lehekülgedele. Mitte keegi ei otsi sõna “teenus” või “toode”.

Isegi, kui olete ühemehefirma, siis kontaktilehe pealkirjaks pange iseenda nimi, sest Page Title on üks olulisematest teguritest, mis informeerib otingumootorit, millest antud sait räägib. Pealegi, on see sama pealkiri otsingutulemustes sinisega ja kõige suuremalt kirjas.

 SEO-Kontakt-sininelause

Kui aeg jäi seisma

Otsingumootor pole IT-osakonna probleem, vaid pigem lahtise peaga kirjaneitsi tegevusala

Guugeldasin kohatute sõnadega nagu kontakt, tooted, teenused, avaleht.

Esikohal on meie riigi kodanikuportaal eesti.ee. Oleme peaaegu novaatorlik IT-riik, aga nagu näha, siis mitte SEO-riik. Seejärel suurima IT-meeskonnaga varustatud Swedbank. Otsingutulemuste avalehelt leiate ka EMT ja Eesti Energia. Paneb imestama, eks?

SEO-avaleht-google

Kogenud SEO-spets saab öelda, et  korrastamisega ei muutu ainuüksi midagi, aga otsingumootorid on andnud iga lehe puhul käsutusse 70 tähemärki ning miks mitte neid ära kasutada. Kus viga näed laita, siis… Mida soovitan toodud näidetele?

Eesti.ee

  • E-riik | Eesti kodaniku portaal
  • Eesti kodaniku, ettevõtja, ametniku portaal | Eesti e-riik
  • Eesti e-riigi teenused | Eesti.ee

Swedbank

  • Eesti suurim pank Swedbank (kuigi sõnad Eesti ja suurim pole otsingu mõttes üldse olulised)
  • Swedbank | Laenud | Investeerimine | Igapäeva pangandus
  • Rootisi pank Eestis | Swedbank (väike nali)

EMT 

  • EMT mobiiltelefonid, nutitelefonid, arvutid (võib ka ainuses, isegi parem)
  • EMT Internet telefonis | Nutiseade | Andmeside | Mobiil
  • EMT 3G | 4G | Kõige kiirem internet telefonis, arvutis

Eesti Energia

  • Odav elekter | Eesti Energia kindel pakett
  • Eesti Energia | Soodsad elektripaketid
  • Elektri vabaturg | Eesti Energia elektrileping | Hinnad

Need on vaid mõned valikud, kuid paremad kui praegune Avaleht. Need pole kindlasti 100% ainuõiged ja vastavalt eesmärgile saab pealkirju ümber kirjutada selle järgi, kuidas soovitakse olla leitavad. Kui Swedbankil on väga hea pakkumine, siis võib selle avalehele pealkirjaks kirjutada. Kui EMTs tuleb müüki iPhone 5S, siis tasub ka nii kirja panna avalehele: Apple iPhone 5S müügil EMTs.

Olukorra teeb olemuslikult keerukaks asjaolu, et riigiportaal, mobiilioperaatorid, pangad on nii tugevad domeenid ajaloolt kui sisult, et figureerivad alati otsingutulemustes eespool isegi siis, kui nad ignoreerivad Page title‘t. Nende veebidel on ulatuslik tekstimaht, pikk ajalugu (mis lisab usaldust), sissetulevad lingid (kõik teised suured portaalid lingivad neile),  sotsiaalmeedia kajastatvus (kui räägitakse, järelikult on oluline) – kõik see aitab mainitud veebidel olla alati väiksematest eespool. Teisalt jälle, miks lasta raisku 70 tähemärki? Ajakulu, mis tuleks pühendada pealkirjade korrastamisse, on reeglina väiksem, kui väike reklaamikampaania.

Teeme nii

Page title’iga möllates te veeb leitavust otsingutulemustes ei paranda. Samas on Page title kõige lihtsam viis alustada oma veebi SEO-töödega. Jõukohane kõigile.

Loodetavasti  näited julgustasid teistmoodi mõtlema ning mõne kuu pärast ei anna otsing sõnadega avaleht, toode, kontakt enam tulemusi. Järgmised SEO-sammud lähevad töömahukamaks või keerukamaks.

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!