Single blog post

Tahvelarvutite invasioon on alanud – mida silmas pidada?

Kui ma mõned päevad tagasi OKIA Facebooki lehel uurisin, kellel on iPad, kes plaanivad selle hankida, siis ca 60-st vastajast kolmandikul on iPad, 10% ütles, et varsti ostab ja paaril oli mõni teine tahvelarvuti.

Muidugi on see üsna teemasse kallutatud küsitlus ning 60 inimest on selgelt vähe, aga tendents on selge: Eestis on kõigist veebikasutajatest juba ca 1% iPadi kasutaja, vaid 6 kuud tagasi oli osakaal 0,3%. Lisaks teised tahvlid, kuigi nende osakaal/müük on üsna väike.

Ainuüksi iPade müüakse tänavu maailmas ca 50 miljonit. Iga nädal miljon. Konkreetselt see toode domineerib tahvlite turul üsna võimsalt ilmselt veel jupp aega, samas ka teised pingutavad üha enam, eesotsas Samsungiga. Delfis ilmus äsja artikkel "Maaletooja ennustab iPadile plahvatuslikku müügikasvu", kus loodetakse Baltikumis järgmisel aastal iPadile mitmekordset müügikasvu. Kõik arvutootjad loovad järjest ja järjest oma versioone tahvlitest, ka esimene odav-enamvähem-okei-kvaliteediga tahvel Amazon Kindle Fire on müügile jõudnud.

Kõiksugu uudised viitavad üha enam tahvlite edule, ka näiteks see artikkel ütleb 2011 kohta "IDC alandas käesoleva aasta personaalarvutite müügiennustust ning süüdistab oodatust kehvemates tulemustes tahvelarvuteid, majandust ja halba esimest kvartalit.". Või see uudis: "iPad on asunud edetabeleid ringi tegema". Järjest räägitakse, et see ja teine kool läheb eksperimentaalselt üle iPadidele paberraamatute asemel. Või huvitav video sellest, kuidas iPad on andnud kõnehäirega autistlikele lastele uue võimaluse kommunikeerida. Apple tänavusügisene uuendus muutis iPadi arvutist sõltumatuks – põhimõtteliselt ei olegi "tavalist arvutit" enam vaja (kuigi see on kohati veel kohmakas lahendus, eriti tõsisemate vajaduste puhul). Jne jne. 

Miks ma sellest räägin?

Selgelt on näha, et kodukasutaja kolib suhteliselt kiirelt tahvlitele ümber, protsess käib juba täie hooga. See tähendab, et veebid peaksid sellega arvestama näiteks nende asjadega:

  • Hover või mouseover (hiirega üle objekti liikudes toimub mingi käitumine) on üldiselt keeruline nähtus tahvli puhul, samuti peaksid veebid olema "mitte-liiga-kribud", et neid saaks mõnusalt sõrmega näppida.
  • Sõrmega navigeerimine – sõrm on kohmakam kui teravatipuline hiirekursor. Viited ei tohiks olla liiga pisikesed ja üksteise lähedal. Eriti oluline on see menüüde puhul. Tahvli eeliseks on küll see, et sealset pilti saab kiirelt suurendada, aga mugavam on ilma selleta.
  • Flash – pole väga hea mõte, iPad ei toeta üldse seda tehnoloogiat ning Adobe teatas ka, et lõpetab mobiilsetele platformidele flashi arendamise, keskendudes html 5 standardile.
  • Popupid – pigem tuleks lahendada lehesiseselt nn modal-akendega. Jälgige, et need modal-aknad avaneksid korralikult, tihti tahvlitel on siin probleeme.
  • Scroll – lehesisene scroll ei toimi tahvlis näpuga lohistades, on vaja spetsiaalne script rakendada.
  • Upload – täna ei saa tahvlite opsüsteemidest üles laadida faile üle veebi, selleks on vajalik spetsiaalne opsüsteemile mõeldud rakendus.
  • ID-kaart – ei toimi tahvlite puhul. Toimib Mobiil-ID.
  • Testige – testige oma lehti iPadil ja võimalusel ka mõnel Android-tahvlil. Testige kõiki funktsioone, mida sooviksite seal saada kasutada.

Ja kindlasti on neid eripärasid veel.

Sellepärast räägingi – täna veebi tehes võiks arvestada näpuga kasutajaga, eriti kodukasutajate puhul, ning neid kõiki teisi eripärasid. Mobiiltelefonidest rääkimata, kuigi see on pigem mobiiliveebide teema. Põhimõtteliselt on aga mobiilidel samad piirangud/omapärad.

Selle teemaga haakuvad  veel hästi artiklid "Mis on responsive web design?" ja lugu iPadi põlvkonnast.

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Pikk kogemus disainimaastikul on näidanud, et parimad tulemused kasvavad kommunikatsioonist ja sõprusest. Seetõttu soovimegi luua sinuga sooja ja siira partnersuhte, mis kannaks vilja ka aastaid pärast esimest teretust. Üheskoos võime seada verstapostid kasvõi silmapiirile, vahemaad kartmata.

Olen valmis!