Single blog post

Trendid nutitelefonide maailmas ehk kõik mida tuleviku turundaja teadma peaks

Juba eelmise aasta viimases kvartalis müüdi nutitelefone esmakordselt rohkem kui PC-sid: ca 100 miljonit. Üle 550 tuhande Android seadme aktiveeritakse iga päev. Eesti mobiilioperaatorite jaoks on 2011 nutitelefonide aasta. Seda näitavad suured mobiilse interneti kampaaniad ning odavad pakkumised nutitelefonidele. Kõige selle taustal on ilmselge, et nutitelefonid on iga päevaga aina rohkemate inimeste jaoks lahutamatu osa elust. Seetõttu vaatame, millised trendid on nutitelefonide maailmas.

Nutitelefonid Eestis ja maailmas

Vastavalt maikuus Samsung Electronics poolt läbiviidud uuringule on Eestis kõigist mobiiltelefonidest 21% nutitelefonid. Kindlasti ei saa võtta seda absoluutse tõena, sest uuringus osales 1209 inimest, kellest 259 omasid nutitelefoni. Samas ei saa see number olla ka väga mööda, sest pool aastat tagasi mitteametlikult mobiilioperaatoritega seotud inimestelt  uurides pakuti nutitelefonidele 15-20% suurust osakaalu.

Samsungi uuringu järgi on Lätis nutitelefonide osakaal kõigest 15%, kuid Leedus on see lausa 27%. Vaadates allolevat graafikut, on toimunud Balti riikides nutitelefonidele üleminek aeglasemalt, kui suuremates Euroopa riikides, kus nutitelefonide osakaal on 25-35%.

Allikas: http://www.comscore.com//Press_Events/Presentations_Whitepapers/2011/2010_Mobile_Year_in_Review

Aina enam valitakse uue mobiiltelefoni ostmisel nutitelefon – viimasel poolaastal moodustas Elisa's 41% mobiiltelefonide müügist nutitelefonid. Suures osas aitab kaasa nutitelefonide pidev odavnemine. Maagiliseks piiriks peetakse 100 eurot, mil enamik mobiiliostjatest valib nutitelefoni ja toimub laiaulatuslik üleminek. Viimase aja populaarseima nutitelefoni, LG P500 (Android), tavahinnaks on hetkel ca 180 EUR, kuid mida on võimalik sooduskampaaniate raames soetada ka alla 150 EUR'i eest. On näha, et 100 EUR'i piir ei ole kaugel ning langeb tõenäoliselt 2012 aasta alguses.

Hetkel on veel maailmas Nokia nutitelefonid ülekaalus, kuid suuremad tegijad selles valdkonnas nagu Apple, Samsung ja HTC on kiirelt järgi jõudmas.

Allikas: http://www.xcubelabs.com/the-smartphone-app-o-graphic.php

 

Operatsioonisüsteemide sõda

Praegusel hetkel on nutitelefonidel 4 peamist operatsioonisüsteemi:

Nendest neljast on vaid Android ja iOS, millele on lähiaastatel mõistlik esmajoones oma tähelepanu pöörata, sest neid kasutavad seadmed moodustavad enamuse turuosast ja omavad samas tulevikuperspektiivi.

Kui aasta alguses olid veel iOS, Android ja Symbian kõik ca 29% turuosaga, siis on kuus kuud hiljem Android tugevas tõusujoones, iOS umbes samal tasemel ning Symbian 9% turuosast kaotanud.

Allikas: http://gs.statcounter.com/#mobile_os-EE-monthly-201101-201106

Graafik põhineb valitud hulga Eesti veebilehtede külastustel (ca 12 miljonit).

Kes ja kuidas mobiiltelefone kasutab

Mai kuus Samsung Electronics poolt läbiviidud uuringu kohaselt kasutab 44% nutitelefonide omanikest igapäevaselt mobiilset veebi, 31% kasutab igapäevaselt e-maili ning 23% kasutab igapäevaselt oma nutitelefonis sotsiaalvõrgustikke.

Nutitelefonide omanikest peeaegu poole moodustavad kuni 30 aastased. Kõige populaarsemad on nutitelefonid 21-25 aastaste seas.

Üllataval kombel on enamik uuringus osalenud nutitelefonide omanikest naissoost – 58%.

Mobiilne veeb

Kuna mobiilset veebi külastab ligi pool nutitelefonide omanikest igapäevaselt, siis on ilmselge, et varem või hiljem on vajalik igal asutusel oma veeb nutitelefonide jaoks kohendada. Miks mitte uut veebi tehes alustada mobiilsest variandist ning lisada rohkem funktsionaalsust arvutikasutajate jaoks? Allolev ettekanne räägib väga ilmekalt, et me peaks ümber mõtlema oma senise mobiilse strateegia.

Millise mobiilse strateegia peaks sinu firma valima, oleneb väga mitmest faktorist:

  • kas on lähiajal plaanis uus veeb?
  • kui suur osa külastajatest kasutab mobiilset veebi?
  • kas veebis olev info või funktsionaalsus on vajalik kodust/kontorist eemal olles?
  • kui suur on eelarve?

Mobiilset strateegiat aitab valida hiljuti Smashing Magazines ilmunud artikkel: Picking A Mobile Support Strategy For Your Website

OKIA lehe külastustest (viimased 3 kuud) moodustab 1,63% mobiilsed seadmed. Trend on tõusujoones, sest viimasel kuul on 2,09% külastajatest olnud nutitelefonide kasutajad. Kuna OKIA veebi külastaja on kindlasti uuema tehnoloogiaga rohkem "sina peal", siis võib eeldada, et "keskmistel" veebilehtedel on mobiilsete külastajate osakaal suurusjärgu võrra väiksem. Hiljuti tekkis samal teemal diskussioon Best Marketingi Facebook'i lehe kommentaarides, kus välja pakutud numbrid olid samas järgus: 1-2%.

Rakendused, App Store'd

Paljuski otsustab mobiilse OS'i edu selle ökosüsteemi edukus. Ökosüsteemi keskpunktis on rakendustepood, mis annab tavakasutajale oma telefoni erinevatel viisidel kasutada ning arendajatel teenida raha, kasutajaid ning kuulsust. Rakendustepoe edukust näitab selles leiduvate rakenduste arv ning igapäevane allalaadimiste  arv. Neid näitajaid arvesse võttes on hetkel edukaim rakendustepood Apple'l, milles on üle 400 tuhande rakenduse. Samas väga kiire kasvuga on Android rakendustepood, mis lähema aasta jooksul möödub nii rakenduste arvu, kui ka allalaadimiste poolest. Juba praegusel hetkel on Android rakendustepoes rohkem tasuta rakendusi kui on Apple'i rakendustepoes.

Allikas: http://www.xcubelabs.com/the-smartphone-app-o-graphic.php - smartphone app graphic

Populaarsemad rakendused erinevatel platvormidel üllatusi ei valmista: sotsiaalvõrgustikud, kaardid, ilm ja muusika. Kõik rakendused on oma kasutajaskonna kogunud rakenduse väliselt ning nutitelefoni rakendus on võimalus kasutada funktsionaalsust mobiilselt.

Allikas: http://www.slideshare.net/skripnikov/nielsen-mobileappswhitepaper-5213126

 

Mida see kõik turundaja jaoks tähendab

Nutitelefonide tulek toob turundajate jaoks täiesti uued võimalused. Allpool olev graafik näitab, millised on võimalused mobiilses turunduses võrreldes teiste kanalitega. Mobiilse turunduse käive maailmas tõuseb lähema viie aasta jooksul üle 10 korra (ca 20 miljardit dollarit aastaks 2015).

Allikas: http://www.slideshare.net/kleinerperkins/kpcb-top-10-mobile-trends-feb-2011

Praeguseid muutusi ja trende vaadates võib paralleele tuua 2000-ndate algusega, kui arvutid ja internet hakkasid populaarsust koguma või 2009 aastaga, kui paljud turundajad Eestis olid kõhkleval seisukohal Facebooki võimaluste ja potentsiaali osas. Praegusel hetkel on enamuse suuremate kampaaniate eelarves osa internetil kui ka Facebookil.

Nii Android kui iOS rakenduste sees on võimalik oma reklaame näidata (kui rakenduse tegija selle lubanud on). Android rakendustes on 1000 näitamise hinnaks ca $1,3 ning iOS rakendustes ca $1,7.

Android telefonide kasutajad on oluliselt rohkem altima reageerima reklaamidele, kui muude OS'ide puhul. Samas on Android reklaamide klikitavus kõigest 1,1%, kui iOS reklaamide puhul on see 2,3%.

Allikas: http://www.slideshare.net/skripnikov/nielsen-mobileappswhitepaper-5213126

Uuem generatsioon on vastuvõtlikum nii uuele tehnoloogiale, kui ka reklaamidele, mis nendes sisalduvad.

Allikas: http://www.slideshare.net/skripnikov/nielsen-mobileappswhitepaper-5213126

Kui interneti tulekuga võis tunduda, et füüsilised poed ja muud asutused jäid vaeslapse rolli ning kõik kaubad ning teenused kolivad interneti, siis nutitelefonide tulekuga on kaalukauss jällegi teisele poole pöördunud. Füüsilised poed saavad uuest SOLOMO (Social, Local, Mobile) võimalusest palju rohkem kasu lõigata, sest nutitelefonide kasutajad on liikvel ning heade pakkumistega saavad nad koheselt inimesi poodi juurde tuua.

Eestis on kõige populaarsem asukohapõhine rakendus Foursquare, mille kaudu saavad kohvikud, poed jms asutused pakkuda check-in tegijale või regulaarsele kasutajale spetsiaalseid pakkumisi. Hiljuti hakkas Foursquare näitama ka Groupon'i päeva-diile. Eestis on saadaval ka Facebook Places, kuid selle lisa Deals pole veel kahjuks siia jõudnud. USA's on selles valdkonnas tegijaid mitmeid, kellel on kõigil omad eelised:

Lisaks neile tegijatele on ka Groupon tulnud välja oma asukohapõhiste pakkumiste rakendusega Groupon Now. Seda arvestades võib oodata, et Eesti päevadiilide pakkujad eesotsas Cherry'ga ka sellesse valdkonda lähiajal oma panuse annavad.

Eestis praegusel hetkel turul ühtegi taolist rakendust ei ole. Küll aga on Ajujahi konkurssist välja kasvanud shoppajatele mõeldud rakendus Choco, mis hakkab pakkuma kasutajatele punktide eest soodsaid pakkumisi füüsilistest poodidest (disclaimer: olen selle projekti meeskonnas).

Lisaks rakenduste sees reklaamimisele ning spetsiaalsetele rakendustele on võimalus reklaamida ka Google otsingus, kui Adwordsis valida seadetest seadme järgi sihtimine. Nutitelefonide kasutajad otsivad aina enam ja just lokaalset sisu. Seetõttu on oluline ka oma firma Google kohalikus otsingus nähtavaks teha.

Kokkuvõtteks võib öelda, et mobiilse turundamise aeg on algamas ning jääb üle vaid katsetama hakata uute võimalustega.

Kas sina oled kasutanud mõnda mobiilse turundamise võimalust või arendanud oma veebilehele spetsiaalse versiooni mobiilsete külastajate jaoks?

Lisalugemist:

Future thinking: SoLoMo

Why Mobile Shopping Could Be As Big As Online Shopping

Mobile commerce is a goldmine for UK economy but 4G holds the key, says report

http://www.asymco.com/2011/05/13/ascent-of-the-entrants-a-tale-of-revenue-migration/

Jaga postitust oma lemmikus sotsiaalmeediakanalis:

Jumbotron

Räägime edasi?

Oleme digiagentuur Telliskivi Loomelinnakus, millel on kindlad disaini- ja arendusteadmised. Ehitame valmis veebisaite, mobiilirakendusi ja arendame veebipõhiseid äriteenuseid.

Võtta ühendust